عباس عبدی پژوهشگر علوم اجتماعی در ایران، در همایش یک روزه مطالعات نام‌شناسی ایران گفته گرایش به نام‌های مذهبی کم شده و نام‌گذاری به سمت «گرایش‌های رقیق فرهنگی یا کم کاربرد» حرکت می‌کند.

او با اشاره به تفاوت جنسیتی در نام‌گذاری گفته: «پسران، معرف بخش پایدار فرهنگ و سنت هستند اما اسامی دختران، معرف بخش‌های متحول و آینده است، به همین علت زمانی که به سنت و گذشته می‌پردازید تنوع اسامی کم می‌شود.»

به گفته این پژوهشگر، در پسران بین ۵۰ نام اول، حدود ۳۰ اسم ثابت است ولی در دختران اسامی زودتر تغییر می‌کند.

شواهد نشان می‌دهد که اسم‌های نو، ابتکاری و ترکیبی برای دختران بیشتر هستند. در مقابل، مسوولان ثبت احوال اغلب درباره آمار بالا و هشداردهنده نام‌های خارج از «عرف مذهبی و اسلامی» هشدار می‌دهند.

عبدی درباره کاربرد اسامی مذهبی در ایران هم گفته: «در دهه ۶۰ نام‌های مذهبی در بین دختران و پسران حدود ۷ تا ۸درصد در مقایسه با گذشته افزایش یافته بود اما در دهه ۹۰ نسبت به دهه پنجاه این نام‌ها با کاهش ۱۰ درصدی روبه‌رو شده است.»

این پژوهشگر علوم اجتماعی، هسته اصلی تغییرات نام‌ها در تهران را منطقه غرب تهران دانسته است.

طی تقریبا یک قرن گذشته اسامی محمد، علی، حسین، مهدی، رضا، فاطمه، زهرا، مریم، معصومه و زینب دارای بیشترین فراوانی بوده‌اند. اما در سال‌های اخیر تحولات سیاسی و اجتماعی باعث شده که گرایش به نام‌های مذهبی کم شود.

در واکنش به این تغییرات از چند سال قبل ثبت احوال ایران بر آن بوده که با «مهندسی نام» الگوهای گرفته شده از فرهنگ غربی و بیگانه را تغییر دهد.


در همین زمینه