علی‌اکبر صالحی، وزير خارجه ايران گفت در مذاکرات هسته‌ای استانبول، تهران و گروه ۱+۵ به “نقطه مشترک” رسيده‌اند. وی توضيح بيشتری درباره اين باره نداد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) صالحی شامگاه يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۱ به شبکه يک جام جم، تلويزيون فارسی‌زبان بين‌المللی ايران گفت: “ما به دنبال اين هستيم که اين پرونده ساختگی که برای جمهوری اسلامی درست شده، روزی جمع بشود، و اين هم به نفع ما و هم به نفع آن‌ها (غرب) خواهد بود.”

اشاره صالحی به پرونده اتمی ايران در مجامع بين‌المللی است. قدرت‌های غربی می‌گويند نگران وجو ابعاد نظامی در برنامه اتمی ايران هستند اما تهران می‌گويد در برنامه اتمی صرفاً اهداف صلح‌آميز را دنبال می‌کند.

وزير خارجه ايران نشست استانبول را “موفقيت‌آميز” توصيف کرد و افزود: “ما قبلاً هم بارها در مصاحبه‌ها اعلام کرده بوديم در اين اجلاس به يقين يک قدم به جلو برخواهيم داشت و نخواهيم گذاشت که موضوع با بن‌بست روبرو بشود.”

صالحی گفت: “به هر حال تمهيدات لازم انديشيده شده بود، حضور در چنين نشست‌هايی، مستلزم هماهنگی‌های فراوانی در داخل کشور است و اين گونه نيست که ما لحظه‌ای تصميم بگيريم در يک نشست شرکت بکنيم و مثلاً فی‌البداهه بخواهيم در آنجا اظهارنظر بکنيم (بلکه) از قبل طراحی شده و در باره شيوه کار و مسايل قابل طرح بحث شده است.”

وزير خارجه ايران: ما قبلاً هم بارها در مصاحبه‌ها اعلام کرده بوديم در اين اجلاس به يقين يک قدم به جلو برخواهيم داشت و نخواهيم گذاشت که موضوع با بن‌بست روبرو بشود

به گفته وی ادامه “نشست موفق” استانبول باعث حل “پرونده ساختگی” غرب درباره برنامه اتمی ايران خواهد شد.

تازه‌ترين مذاکرات هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی (آمريکا، فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين به‌علاوه آلمان) روز شنبه ۲۶ فروردين در استانبول برگزار شد.

کاترين اشتون، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا اين مذاکرات را “مفيد و سودمند” توصيف کرده است.

اشتون گفت: “ما توافق کرديم پيمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای بايد مبنای جدی تضمين اجرای تمامی تعهداتی باشد که توسط ايران پذيرفته شده است. همزمان حق ايران برای استفاده صلح‌آميز از انرژی اتمی نيز کاملاً به رسميت شناخته می‌شود.”

در همين حال کاخ سفيد نيز به‌طور تلويحی از “مشوق‌هايی” سخن گفته که در صورت تلاش ايران برای برطرف کردن نگرانی‌های جامعه جهانی نسبت به برنامه‌های اتمی خود، شامل اين کشور خواهد شد.

با پايان يافتن نشست استانبول، اشتون گفت دور بعدی مذاکرا با ايران سوم خرداد سال جاری خورشيدی در بغداد برگاز خواهد شد.

تاکنون سه دور مذاکره بين ايران و گروه ۱+۵ در ژنو و يک دور نيز در استانبول برگزار شده است.
در تيرماه ۱۳۸۷، مهرماه ۱۳۸۸ و آذرماه ۱۳۸۹ سه دور در ژنو و در بهمن ۱۳۸۹ نيز يک دور در استانبول مذاکرات هسته‌ای برگزار شده است.

دور قبلی مذاکرات که در استانبول برگزار شد، بدون دست‌يابی به نقطه تفاهمی پايان يافت.