فرشاد آریا – وقایعی که از هفته پیش در شهر آتن، پایتخت یونان در جریان است، یادآور خاطره “محمد بوعزیزی”، جوان تونسی است که با به آتش کشیدن خود در خیابان، انقلاب مردمی را در تونس شعله‌ور ساخت و سرآغاز جنبشی به نام “بهار عربی” شد. 

در شلوغ‌ترین لحظه بامداد روز چهارشنبه، چهارم آوریل، در حالی که مردم در خیابان‌های آتن در رفت و آمد بودند، در مقابل مجلس کشور یونان، دیمیتریس کریستولاس Dimitris Christoulas یک داروساز بازنشسته یونانی، با شلیک گلوله‌ای به سر خود به زندگی‌اش پایان داد.
 
روزنامه محافظهکار الفتروس Eleftheros این مرد را “شهید یونان” نام داد و نوشت: “این حادثه که درست پیش از انتخابات تعیین‌کننده مجلس یونان به وقوع پیوسته، دیمیتریس کریستولاس را به یک نماد عمیق سیاسی بدل کرده است که می‌تواند شوکی باشد برای جامعه یونانی و سیاست جهانی تا وجدان آنها را بیدار کند.”
 
۵۰ درصد از جوانان در یونان بیکار هستند. میزان خودکشی در این کشور سیر صعودی پیدا کرده است و مردم کوچه و بازار حس را می‌کنند که مجبور شده‌اند تاوان بحرانی را بدهند که هیچ نقشی در شکل‌گیری آن نداشته‌اند. کاهش مکرر دستمزدها و حقوق بازنشستگی و درد ناشی از رکود اقتصادی که از سال ۲۰۰۸ تاکنون به یک پنجم رسیده، خشم روزافزون مردم را بیش از پیش تحریک کرده است.
 
حال جای این پرسش وجود دارد که پیامد خودکشی دیمیتریس کریستولاس در یونان، تا چه حد به پیامدهای خودسوزی محمد بوعزیزی در تونس شبیه خواهد بود؟