خط تولید انبوه جنگنده «کوثر» افتتاح شد. به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، این جنگنده «صد در صد» بومی است.

خط تولید انبوه کوثر، جنگنده ایرانی

مراسم افتتاح خط تولید این جنگنده شنبه ۱۲ آبان با حضور عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش و امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی در شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) در اصفهان برگزار شد.

افتتاح خط تولید این جنگنده یک روز پس از اعلام بازگشت تمام تحریم‌های آمریکا علیه ایران صورت می‌گیرد. حاتمی زمان افتتاح این خط تولید آن را نشانه توانایی متخصصان ایرانی علی‌رغم «تحریم‌های دشمنان» دانست.

جنگنده کوثر ۳۱ مرداد با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری رونمایی شده بود. این جنگنده بر اساس جنگنده «اف‌ـ‌۵» آمریکا طراحی شده.

حسین دهقان،‌ وزیر دفاع پیشین فروردین گذشته از طراحی این جنگنده خبر داده بود و گفته بود کوثر نخستین هواپیمای جت آموزشی ساخت ایران است. او گفت که این هواپیما علاوه بر قابلیت‌های آموزشی برای دانشجویان خلبانی، قادر به «حمل انواع تسلیحات» و «اجرای مأموریت‌های پشتیبانی نزدیک هوایی» خواهد بود و در اختیار ارتش قرار خواهد داشت.

خبرگزاری «تسنیم»،‌ وابسته به سپاه پاسداران ادعا کرده که ساخت این جنگنده نظامی به صنعت هواپیمای غیرنظامی ایران نیز کمک خواهد کرد. صحت این ادعا مشخص نیست.

صنعت هوایی ایران هدف تحریم‌های ایالات متحده است. دور جدید تحریم‌ها که از دوشنبه پنجم نوامبر / ۱۴ آبان اجرایی خواهد شد، صنعت نفت و نظام مالی را هدف قرار خواهد داد.

برخی از کارشناسان نسبت به صحت ادعاهای ایران در زمینه پیشرفت تسلیحات بومی خود ابراز تردید می‌کنند. ایران پیش از این نیز ادعا کرده بود که جنگنده‌ای بومی با نام «قاهر ۳۱۳» ساخته است اما این خبر واقعیت نداشت.


در همین زمینه