گروه بين‌المللی بحران در گزارشی اعلام کرد که گفت‌وگوهای صلح با طالبان ناکام بوده و ممکن است نبود يک استراتژی درست بار ديگر افغانستان را به سوی جنگ‌های داخلی سوق دهد.

اين گزارش در حالی منتشر می‌شود که ۱۰ روز پيش گروه طالبان مذاکرات خود با آمريکا را به‌دليل آن‌چه که “موضع قابل تغيير و غيرثابت آمريکا” خواند، متوقف ساخت.

گروه بين‌المللی بحران گفته است که پراکندگی‌های سياسی داخلی و فشارهای خارجی دولت افغانستان را ضعيف ساخته است.

در اين گزارش آمده است: “نگرانی‌های جدی درباره سياست آشتی ملی دولت افغانستان وجود دارد،‌ آمريکا از دسترسی به طالبان به‌دور مانده است،‌ تنش‌ها ميان دولت افغانستان و آمريکا افزايش يافته است و مهم‌تر اين که نظام سياسی افغانستان شکسته است.”

يافته‌های اين نهاد بين‌المللی نشان می‌دهد که با شدت گرفتن رقابت‌های سياسی در دولت افغانستان،‌ رهبران طالبان و ديگر بازيگران منطقه‌ای و بين‌المللی در آستانه خروج نظاميان خارجی از افغانستان (پايان سال ۲۰۱۴)، چشم‌انداز صلح ضعيف‌تر خواهد شد.

گروه بين‌المللی بحران: در چنين شرايطی بايد يک گروه سوم که در عين حال بی‌طرف باشد، برای گفت‌وگوهای صلح با گروه‌های مخالف به‌جز طالبان ميانجی‌گری کند در غير آن جلوگيری از بروز جنگ داخلی امکان نخواهد داشت

گروه بين‌المللی بحران گفته است: “بيرون شدن شتاب‌زده نيروهای خارجی در حالی که شمار افراد ارتش افغانستان به‌اندازه کافی نيست و منابع کافی را نيز در اختيار ندارد تا امنيت را تأمين کنند، امکان قوی برای آغاز يک جنگ داخلی را فراهم می‌سازد.”

گروه بين‌المللی بحران تأکيد کرده است که در چنين شرايطی بايد يک گروه سوم که در عين حال بی‌طرف باشد، برای گفت‌وگوهای صلح با گروه‌های مخالف به‌جز طالبان نيز ميانجی‌گری کند در غير آن جلوگيری از بروز جنگ داخلی امکان نخواهد داشت.

اين گروه از رئيس‌جمهور افغانستان و شورای ملی اين کشور خواسته است تا “برنامه برگشت افغانستان به صلح و زندگی عادی” را مورد ارزيابی دوباره قرار داده و اصلاحات را در شورای عالی صلح اين کشور عملی کند.

در حالی که دوره رياست جمهوری حامد کرزی در پايان سال ۲۰۱۴ به پايان می‌رسد،‌ گروه بحران خاطرنشان ساخته است هر نوع تلاش برای تمديد دوره رياست جمهوری حامد کرزی بحران‌آفرين خواهد شد.

گروه بين‌المللی بحران گفته است که بايد قانون انتخابات افغانستان که در آن به رئيس‌جمهور اين کشور حق انتصاب اعضای کميسيون انتخابات را می‌دهد تعديل گردد و تمام اعضای اين کميسيون و کميسيون شکايات انتخاباتی از سوی مجلس نمايندگان مورد تأييد واقع شوند.