کره شمالی اعلام کرد که ماه آينده در صدمين سالگرد تولد کيم ايل سونگ، بنيان‌گذار اين کشور، ماهواره‌ای با “مقاصد صلح‌آميز” به فضا پرتاب خواهد کرد.

به گزارش رويترز، آژانس خبری کره شمالی اين خبر را امروز جمعه ۲۶ اسفندماه (۱۶ مارس) منتشر کرد و کره جنوبی و ژاپن چنين اقدامی را نقض قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل دانسته‌اند.

شورای امنيت سازمان ملل پس از انجام آزمايش ‌موشکی و هسته‌ای از سوی کره شمالی در سال ۲۰۰۹ تحريم‌هايی را عليه اين کشور اعمال کرد.

کيم سونگ هوآن، وزير امور خارجه کره جنوبی در اين‌باره گفت: “اگر کره شمالی آن‌طور که اعلام کرده دست به پرتاب ماهواره بزند اين نقض قطعنامه ۱۸۷۴ شورای امنيت است که هرگونه استفاده از تکنولوژی مربوط به موشک‌های بالستيک را ممنوع کرده است.”

پيونگ‌يانگ به‌تازگی توقف شليک موشک‌ها و آزمايش‌های هسته‌ای خود را در ازای ۲۴۰ هزار تن کمک‌های غذايی آمريکا پذيرفت

وی افزود: “اين اقدام تحريک جدی‌ای است که صلح و امنيت در شبه‌جزيره کره و شمال شرق آسيا را تهديد می‌کند.”

ژاپن نيز در اين رابطه خواهان مذاکره با ايالات متحده و کره جنوبی شده است.

در آوريل ۲۰۰۹ يک موشک دوربرد کره شمالی برای قرار دادن ماهواره‌ای در فضا شليک شد اما در آب‌های چين سقوط کرد. اين موضوع خشم دولت ژاپن را برانگيخت و اين کشور اعلام کرد هرگونه شليک به سوی قلمرو خود را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

به‌گفته ناظران خارجی، کره شمالی در گذشته از پرتاب ماهواره‌های آزمايشی به‌منظور پوششی برای آزمايش موشک‌های دوربرد خود استفاده کرده است.

پيونگ‌يانگ به‌تازگی توقف شليک موشک‌ها و آزمايش‌های هسته‌ای خود را در ازای ۲۴۰ هزار تن کمک‌های غذايی آمريکا پذيرفت.

پيونگ‌يانگ همچنين پذيرفت که بازرسان سازمان بين‌المللی انرژی اتمی بر روند تعليق فعاليت‌های کره شمالی در تأسیسات هسته‌ای “یونگ بیون” نظارت کنند.

کره شمالی تضمين داده است که برنامه پرتاب ماهواره در ماه آينده تأثيری بر همسايگانش نخواهد داشت چرا که در غرب اين کشور در مرز با چين و در جهت جنوب انجام خواهد شد.

آژانس خبری کره شمالی به نقل از سخنگوی کميته کره‌ای برای تکنولوژی فضايی نوشت: “جمهوری دمکراتيک خلق کره ماهواره آزمايشی «کوآنگ‌ميونگ‌سونگ ـ ۳» را که با تکنولوژی محلی ساخته شده پرتاب خواهد کرد.”

اين مقام کره‌ای افزوده است که پرتاب ماهواره آزمايشی بين روزهای ۱۲ تا ۱۶ آوريل انجام خواهد يافت و اين تاريخ هم‌زمان با انتخابات مجلس در کره جنوبی و سه هفته پيش از نشست جهانی امنيت هسته‌ای در سئول است.