نمایش خیابانی یکی از اجراهای جشنواره تئاتر فجر به‌خاطر وجود اسبی به نام “علی دایی” جنجال برانگیز شد. نمایشی که تاکنون با سیاستمداران بسیاری چون برلوسکونی، سارکوزی و مرکل شوخی کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، نمایش خیابانی “اسب‌سوارها” به کارگردانی ژان لوک پرووست فرانسوی یکی از اجراهای جشنواره تئاتر شهر امسال بود که در یک روز بارانی و در محوطه باز تئاتر شهر اجرا شد.

این نمایش به‌گفته کارگردانش در ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در فضایی هیجان‌انگیز و با اقبال بسیار تماشاگران روبه‌رو شده بود.

ژان لوک پرووست با اشاره به این‌که اصل این نمایش بین‌المللی در استرالیا و به‌زبان انگلیسی شکل گرفته افزود: “با اجرای این نمایش در کشورهایی چون ایتالیا با برلوسکونی، در آلمان با مرکل و در فرانسه با سارکوزی شوخی کرده‌ایم. ما با توجه به سرشناس بودن علی دایی در ایران از نام وی استفاده کردیم.”

اگر چه این نمایش در مریوان با اقبال تماشاگران روبه‌رو شد اما وقتی تماشاچیان تهرانی متوجه نام یکی از اسب‌های این نمایش به نام “علی دایی” شدند واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دادند.

علی دايی: من در این شرایط ‌فهمیدم که مردم بسیار بهتر از مسئولان قدر قهرمانان‌ خود را می‌دانند

هواداران دو تیم پرسپولیس و استقلال که تماشاچی این نمایش بودند، در پشتيبانی از علی دايی و اعتراض به این نام‌گذاری شعارهایی سر دادند.

در پی این اعتراض‌ها علی دایی، سرمربی تيم فوتبال راه‌آهن امروز ۱۹بهمن‌ماه، پیش از آغاز بازی اين تيم و داماش گیلان یک نشست خبری برگزار کرد.

در این نشست دايی با بیان این که كسی جرأت ندارد از آدم‌های سياسی انتقاد كند، افزود: “در همه جای دنيا كسی که فقط يك روز به كشورش خدمت كرده را روی سر خود می‌گذارند ولی اين‌جا فقط به دنبال خراب كردن انسان‌ها هستند.”

کاپيتان سابق تيم ملی فوتبال ايران با ابراز تأسف نسبت به مسئولان متولی اجرای نمایش یادشده گفت: “من در این شرایط ‌فهمیدم که مردم بسیار بهتر از مسئولان قدر قهرمانان‌ خود را می‌دانند. وقتی اين‌گونه آدم‌ها دور می‌گيرند، اين می‌شود كه يك گروه فرانسوی چنين تئاتری را اجرا كند. البته من هرگز آدم سياسی نبوده و به هيچ حزب و گروهی هم وابسته نيستم.”

اين سخنان کنایه‌آمیز علی دایی واکنش دبیر جشنواره تئاتر فجر را به همراه داشت.

رحمت امینی، دبیر جشنواره تئاتر فجر نیز در یک نشست خبری ضمن ستودن پیشینه حرفه‌ای علی دایی گفت: “علی دایی یک چهره شناخته شده است و ما قدر زحمت‌های وی را در فوتبال می‌دانیم.”

وی در واکنش به گلایه تند علی دایی از مسئولان برگزاری تئاتر فجر، افزود: “در حقیقت، بازیگر این تئاتر به صورت بداهه خواسته تا تماشاگران را غافلگیر کند به همین دلیل با نام علی دایی شوخی کرده است. البته من هم این نمایش را ‌دیدم و دلخور شدم و پس از نخستین اجرا به آن‌ها تذکر دادم.”

امینی با اشاره به عذرخواهی مسئولان جشنواره تئاتر از دایی پس از اجرای نخستین نمایش افزود: “ما به دایی توضیح دادیم که نمی‌توان اجرای نمایش را قطع کرد بنابراین از ادامه کار این گروه جلوگیری نکردیم و البته آن شوخی بداهه هرگز تکرار نشد.”