ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید به‌جز دو عامل «قاچاق» و «انتقال سرمایه» مشکلی در بازار ارز وجود ندارد.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی
ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی

ولی‌الله سیف دوشنبه ۲۷ فروردین در حاشیه جلسه ستاد اقتصادی دولت گفت: «تلاش دولت بر ایجاد آرامش اقتصادی و اطمینان برای فعالان اقتصادی است» و «در بازار ارز کشور با تعادل روبه‌رو هستیم».

رئیس کل بانک مرکزی افزود: «تنها دو عامل قاچاق و انتقال سرمایه می‌تواند بر بازار ارز تأثیر داشته باشد و غیر از این‌ها مشکلی نداریم.»

این در حالی است که صرافی‌ها در بازار ارز تهران تابلوی اعلان خود را خاموش کرده‌اند. خرید و فروش ارز متوقف شده، دلار به قیمتی که بانک مرکزی ایران اعلام کرده نایاب است، اما دلار ۵ هزار تومان به بالا را هنوز می‌توان خرید.

سیف مدل جدید بانک مرکزی با نرخی که تعریف شده را جوابگوی مشکلات خواند و گفت: «این نرخ در طی سال ۵ تا ۶ درصد تغییر خواهد داشت و دامنه تغییر آن بیشتر از این‌ها نخواهد بود.»

در هفته‌های اخیر قیمت دلار آمریکا در ایران با شیبی صعودی افزایش یافت و ۲۰ فروردین از مرز ۶۰۵۰ تومان هم گذشت. در این مدت دولت روحانی متهم به کم‌کاری در کنترل بازار ارز شد و سرانجام ستاد اقتصادی دولت با تشکیل جلسه فوق‌العاده اعلام کرد که دلار تک نرخی می‌شود و قیمت آن ۴۲۰۰ تومان خواهد شد. علاوه بر این بر اساس بخشنامه بانک مرکزی نگهداری بیش از ۱۰ هزار یورو جرم است.

به‌گفته ولی‌الله سیف یک کمیته دائمی در بانک مرکزی مستقر شده تا مسائل پیش‌بینی نشده در بازار ارز را مدیریت کند.

بیشتر بخوانید: