گروهی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶ با محمد خاتمی، رئیس اسبق جمهوری اسلامی دیدار و گفت وگو کردند. در این دیدار خاتمی با اشاره به «نارضایتی عمیق در جامعه» یک بار دیگر از «حاکمیت» خواسته که اشتباهات خود را بپذیرد و در پی یک گفت‌وگوی ملی باشد.

محمد خاتمی (عکس: آرشیو)

بر اساس گزارشی که از دیدار رئیس دولت اصلاحات با نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۱۶ اسفند در سایت خاتمی منتشر شده، محمد خاتمی با توجه به اعتراضات سراسری در دی ۹۶ گفته است که نارضایتی عمیقی در جامعه وجود دارد:

 «جوانان، نخبگان، روشنفکران، اندیشمندان، متخصصان، کارگران، زنان همگی ناراضی هستند. بخش قابل توجهی از روحانیت سنتی و اصیل و همچنین اقوام ناراضی‌اند.»

رئیس دولت اصلاحات یک بار دیگر ضرورت آغاز یک گفت‌وگوی ملی را یادآوری کرده است:

«باید نقاط مشترکی پیدا شود که گفت وگو کلید بخورد. جریان‌هایی که مورد اعتراض و تعرض‌اند باید اشکالات خود را ببینند و بپذیرند. حاکمیت هم باید بپذیرد که رویکردها و عملکردهای اشتباه داشته است.»

محمد خاتمی یکی از دلایل نارضایتی‌ها را ناکامی جمهوری اسلامی در برقراری عدالت دانسته، اما در همان حال گفته است که عدالت یک مفهوم اقتصادی ندارد:

«تا جایی دایره خودی‌ها تنگ می‌شود که دیگر کسی در آن نمی‌گنجد جز یک جریان پرمدعا که امکانات دارد و مسئولیت ندارد.»

او همچنین این پرسش را مطرح کرده که جمهوری اسلامی چه معنایی دارد:

«جمهوری اسلامی یعنی چه و آیا ما با گذشت زمان به معیارهای جمهوری نزدیک یا دور شدیم؟»

محمد خاتمی نخستین بار بهمن سال گذشته بحث «آشتی ملی» را مطرح کرده بود. اما علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی اعلام کرد که به نظر او «آشتی ملی» بی‌معناست.

بیشتر بخوانید: