شورای هماهنگی راه سبز اميد با انتشار بيانيه‌ای در رابطه با برگزاری نهمين دوره انتخابات مجلس، از ايرانيان خواست که در اين انتخابات شرکت نکنند.

پس از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای هماهنگی راه سبز اميد نيز انتخابات مجلس نهم را تحريم کرد.

شورای هماهنگی راه سبز اميد تشکلی است که پس از بازداشت خانگی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالفان، فعاليتش را آغاز کرد و “حرکت انتقادی در چارچوب قانون اساسی ايران” را راهکار خود قرار داد.

اين شورا و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دو تشکل اصلاح‌طلبان ايران هستند که هم در داخل کشور و هم خارج از مرزها فعاليت دارند.

شورای هماهنگی راه سبز اميد در بيانيه خود نوشته است که شرايط ايران پس از رويدادهای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ۲۲ خردادماه ۸۸ با وجود تأکيدهای مکرر “دلسوزان و علاقمندان به کشور” رو به بهبود نرفته و حتا “فضای اختناق و سرکوب تشديد شده است.”

شورای هماهنگی راه سبز اميد آورده است که تصميم بر تحريم انتخابات را پس از “رايزنی‌های گسترده” با بخش‌های مختلف جنبش موسوم به سبز، بررسی و اطلاع از مواضع و ديدگاه‌های احزاب و تشکل‌های مستقل منتقد و آگاهی از نظرات مهدی کروبی و ميرحسين موسوی، گرفته است

اين شورا در بيانيه خود به پيشنهادهای اکبر هاشمی رفسنجانی در آخرين خطبه نماز جمعه‌ای که ايراد کرد؛ پيشنهادهای مهدی کروبی در بهمن‌ماه سال ۸۸؛ درخواست‌های ميرحسين موسوی در بيانيه شماره ۱۸ خود خطاب به مسئولان بلندپايه جمهوری اسلامی و شرط‌های محمد خاتمی، رئيس جمهور پيشين ايران؛ اشاره کرده و گفته است هيچ‌کدام از اين پيشنهادها و شرط‌ها عملی نشده‌اند.

در پيشنهادهای مطرح‌شده برای تغيير فضای سياسی ايران اين گروه از مقام‌های گذشته، خواهان اجرای کامل قانون اساسی، رفع نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات، تدوين قانون روشن انتخابات، آزادی زندانيان سياسی، آزادی رسانه‌ها و به‌رسميت شناختن حق آزادی برگزاری گردهمايی و تشکيل حزب و تشکل، شده بودند.

شورای هماهنگی راه سبز اميد در بيانيه خود نوشته است: “اکنون در شرايطی به آغاز مراحل مقدماتی انتخابات يعنی ثبت نام نامزدها نزديک می‌شويم که نه تنها هيچ يک از شروط فوق تأمين نشده است بلکه روز به روز فشار بر آزادگان در بند، روزنامه‌نگاران، دانشجويان، اقليت‌های قومی، دينی و مذهبی و فعالان جنبش زنان بيشتر، سانسور مطبوعات شديدتر ‌و تحرکات حزبی و مدنی مستقل محدودتر می‌شود.”

اين شورا شرايط حاکم بر انتخابات نهم مجلس را به‌دور از معيارهای انتخاباتی “سالم، منصفانه و مورد اعتماد عمومی” دانسته است.

به گفته شورای هماهنگی راه سبز اميد “امکان حضور آزاد کانديداهای متعدد از سوی کليه احزاب و گروه‌های سياسی و مدنی فعال بدون هيچ محدوديت، فرصت مساوی برای کانديداتوری و رقابت، عدم تبعيض در دسترسی و استفاده برابر رقيبان از رسانه‌های عمومی، تأمين امنيت جانی و مالی تمامی نامزدها و گروه‌های رقيب، وجود نهادهای حقوقی ناظر بی‌طرف، وجود برگزارکنندگان بی‌طرف و مورد اعتماد عمومی، وجود داوران و ناظران بی‌طرف و مورد اعتماد عمومی … از جمله معيارهای يک انتخابات سالم و منصفانه است.”

شورای هماهنگی راه سبز اميد آورده است که تصميم بر تحريم انتخابات را پس از “رايزنی‌های گسترده” با بخش‌های مختلف جنبش موسوم به سبز، بررسی و اطلاع از مواضع و ديدگاه‌های احزاب و تشکل‌های مستقل منتقد و آگاهی از نظرات مهدی کروبی و ميرحسين موسوی، گرفته است.

۲۲ آذرماه جاری شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نيز طی بيانيه‌ای اعلام کرد که نه فهرست انتخاباتی ارائه می‌دهد و نه در انتخابات آينده مجلس از کسی پشتيبانی می‌کند.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دليل اين تصميم خود را “باز نشدن فضای عادلانه انتخاباتی و فراهم نشدن رقابت سالم انتخاباتی” عنوان کرده بود.

در همين حال روز گذشته محمد خاتمی، در مورد شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس اعلام کرد: “حرف بنده همان است که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کرده که اصلا‌ح‌طلبان نمی‌توانند و نبايد در انتخابات نامزد و فهرستی داشته باشند.”

خاتمی افزود: “وقتی همه نشانه‌ها دلالت بر اين دارد که نبايد در انتخابات شرکت کنيم، بنابراين شرکت در انتخابات معنايی ندارد.”

نهمين دوره انتخابات مجلس ايران ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ برگزار می‌شود.