مجتبی ميرطهماسب، مستندسازی که نزديک به سه ماه زندانی بود از زندان اوين آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، مجتبی ميرطهماسب مستندساز ايرانی که از شهريورماه سال جاری به اتهام “همکاری با شبکه تلويزيونی بی‌بی‌سی فارسی” بازداشت شده‌بود شامگاه شنبه ۱۹ آذرماه (دهم دسامبر) با توديع وثيقه ۲۰۰ ميليون تومانی آزاد شد.

ايسنا نوشته است که پرونده‌ ميرطهماسب در حال حاضر در دادسرا مفتوح است.

ميرطهماسب نزديک به سه ماه را در بند ۲۰۹ زندان اوين به‌سر برد که ۳۲ روز از اين مدت را در سلول‌های انفرادی و بقيه آن را در سلولی دو نفره در اين بند بوده است.

وی به‌همراه سينماگران ديگر، ناصر صفاريان، هادی آفريده، مهران زينت‌بخش، محسن شهرنازدار و کتايون شهابی، پس از پخش مستند “خط و نشان رهبر” در شبکه بی‌بی‌سی فارسی در شهريورماه دستگير شدند.

مجتبی ميرطهماسب آخرين فرد از مستندسازان زندانی بود؛ پيش‌ از اين محسن شهرنازدار و ناصر صفاريان در تاريخ ۱۸ مهرماه و کتايون شهابی و مهران زينت‌بخش در تاريخ ۱۸ آبان‌ماه از زندان آزاد شده بودند

در اين مستند به کارنامه سياسی آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران پرداخته شده بود و هنگام پخش آن به‌دليل ارسال امواج پارازيت روی همه فرکانس‌های شبکه بی‌بی‌سی فارسی، ايرانيان داخل کشور نتوانستند آن را از تلويزيون ببينند.

پس از دستگيری مستندسازان و سينماگران، وزارت اطلاعات ايران طی اطلاعيه‌ای اعلام کرد افراد دستگيرشده “از طريق فعاليت‌های زيرزمينی و غيرقانونی در قبال دريافت وجوه کلان از مجاری پنهان و با روش‌های پيچيده پول‌شويی که معمولأ مورد استفاده سرويس‌های جاسوسی می‌باشد، مأموريت‌های ضد ملی محوله از طرف ستاد ارتباطات پوششی و مرکز عمليات روانی سرويس اطلاعاتی انگلستان موسوم به بی‌بی‌سی را دنبال می‌کردند.”

حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران گفته بود اين دستگيری‌ها نقطه آغاز برخوردها با “همکاران” بی‌بی‌سی فارسی در ايران است.

به گفته وزير اطلاعات ايران “بی‌بی‌سی يک رسانه نيست بلکه تشکيلاتی است که فقط پوشش آن رسانه‌ای است، اما هويت آن بهايی – صهيونيستی و مأموريت‌های آن سياسی – اطلاعاتی است.”

اما بی‌بی‌سی در رابطه با دستگيری مستندسازان ايرانی در بيانيه‌ای تأکيد نمود اين مستندسازان هيچ‌گاه کارمندش نبوده‌اند.

بی‌بی‌سی اعلام کرد که هيچ کسی در ايران با اين رسانه همکاری ندارد.

ميرطهماسب آخرين فرد از مستندسازان زندانی بود؛ پيش‌ از اين محسن شهرنازدار و ناصر صفاريان در تاريخ ۱۸ مهرماه و کتايون شهابی و مهران زينت‌بخش در تاريخ ۱۸ آبان‌ماه از زندان آزاد شده بودند.

در اين مدت بسياری از سينماگران ايرانی و خارجی و جشنواره‌های جهانی به شيوه‌های مختلف از آزادی اين سينماگران زندانی پشتيبانی کرده بودند.

يکی از آخرين اقدامات در اين زمينه نامه مشترک رخشان بنی‌اعتماد، جعفر پناهی و محمد نوری‌زاد، سه سينماگر ايرانی در تاريخ ۹ آذرماه جاری به رئيس قوه قضائيه بود که در آن خواهان آزادی مجتبی ميرطهماسب شده بودند.