لويه جرگه سنتی افغانستان با سخنان حامد کرزی در مورد اهميت بستن پيمان استراتژيک با آمريکا،‌ آغاز به‌کار کرد.

نزديک به دو هزار تن از نمايندگان اقشار مختلف مردم افغانستان از ۳۴ ولايت اين کشور در اين نشست که در کابل برگزار شده است شرکت کرده‌اند.

حامد کرزی،‌ رئيس جمهور افغانستان امروز چهارشنبه ۲۵ آبان در مراسم گشايش لويه جرگه بر لزوم استقرار صلح و ثبات در اين کشور تأکيد کرد و از اهميت پيمان استراتژيک با آمريکا سخن گفت.

وی با بيان اين که اتحاديه اروپا، بريتانيا، استراليا،‌ فرانسه و آمريکا خواستار بستن پيمان استراتژيک با افغانستان شده‌اند گفت که پيمان استراتژيک با آمريکا متفاوت است و اين پيمان به نفع افغانستان است.

رئيس جمهور افغانستان گفت که آمريکا با اين پيمان در پی منافع خود است و افغانستان نيز می‌تواند از اين پيمان فايده ببرد.

حامد کرزی در نشست لويه جرگه سنتی: تقاضای آمريکا برای ايجاد روابط استراتژيک،‌ ايجاد تأسيسات نظامی را نيز شامل می‌شود

کرزی گفت: “تقاضای آمريکا برای ايجاد روابط استراتژيک،‌ ايجاد تأسيسات نظامی را نيز شامل می‌شود…،‌ اگر آن‌ها می‌خواهند پايگاه نظامی داشته باشند به آن‌ها اجازه خواهيم داد زيرا اين کار به‌نفع ما بوده، سرباز ما آموزش داده می‌شود و به کشور ما پول می‌آيد.”

رئيس جمهور افغانستان با بيان اين که افغانستان خواستار روابط نيک با کشورهای همسايه و منطقه است تأکيد کرد که افغانستان اجازه نخواهد داد از خاک اين کشور بر عليه کشور ديگری استفاده شود.

حامد کرزی اما شرط‌هايی را برای بستن اين پيمان مطرح کرد و خاطرنشان ساخت اين پيمان در صورتی بسته خواهد شد که استقلال افغانستان در نظر گرفته شود و در امور افغانستان مداخله صورت نگيرد.

حامد کرزی افزود که افغانستان بازرسی‌های شبانه خانه‌های مردم از سوی نيروهای آمريکايی، ايجاد ادارات موازی (اشاره تلويحی به تيم‌های بازسازی ولايتی خارجی)‌ با ادارات افغانستان و زندان‌های خارجی را نمی‌پذيرد.

صبغت‌الله مجددی،‌ رئيس لويه جرگه و از رهبران روحانی افغانستان نيز در سخنانی روابط استراتژيک افغانستان با آمريکا را يک ضرورت خواند.

وی گفت: “مداخلات کشورهای خارجی به‌ويژه کشورهای همسايه افغانستان را وادار ساخته است تا به تقويت (نيرو) بينديشد.”

قرار است نمايندگان شرکت‌کننده در اين نشست سنتی طی سه روز آينده موضوع مصالحه افغانستان با طالبان و پيمان استراتژيک با آمريکا را مورد بحث قرار دهند و در اين موارد به دولت افغانستان مشاوره دهند.