در تازه‌ترين واکنش ايران به اعلام خبر پيشرفت در مورد پيمان استراتژيک افغانستان با آمريکا،‌ يک ديپلمات ارشد ايرانی در افغانستان آن را در راستای ايجاد ناامنی دايمی در افغانستان دانست.

رحيم محمدی يکتا،‌ سرکنسول ايران در هرات امروز يکشنبه هشتم آبان‌ماه در يک نشست خبری با اشاره به مذاکرات آمريکا و افغانستان بر سر اين پيمان گفت که ايران با حضور و دخالت بيگانگان با هر نامی در افغانستان مخالف است.

گفته می‌شود که ايجاد پايگاه‌های نظامی آمريکا در افغانستان از موضوعات اصلی پيمان استراتژيک ميان دو کشور است.

اين ديپلمات ارشد ايرانی در افغانستان با ناکام خواندن خارجی‌ها در زمينه تأمين امنيت در افغانستان گفت که ناامنی با گذشت هر سال در اين کشور گسترش يافته است.

محمدی يکتا با اشاره به اعلام ايجاد پايگاه احتمالی آمريکا در افغانستان گفت: “اين‌ها که با ۲۰۰ هزار نيرو نتوانستند امنيت بياورند با دو يا سه پايگاه چطور می‌توانند امنيت بياورند.”

محمدی يکتا، سرکنسول ايران در هرات: اين‌ها که با ۲۰۰ هزار نيرو نتوانستند امنيت بياورند با دو يا سه پايگاه چطور می‌توانند امنيت بياورند

به گفته محمدی “اين پايگاه‌ها منشأ دايمی ناامنی در افغانستان است و مرکزی خواهد بود برای بازتوليد ناامنی،‌ حمايت از يک گروه بر عليه يک گروه ديگر و به‌جان هم انداختن مردم افغانستان.”

اين ديپلمات ارشد ايرانی گفت که “ديکته کردن،‌ نيرنگ و حيله”‌ برای بستن پيمان استراتژيک جای بحث ويژه‌ای دارد اما مردم افغانستان بايد مشکل خود را خودشان حل کنند چرا که به گفته وی ديگران مشکل افغانستان را حل نخواهند کرد.

ايران و پاکستان دو همسايه بزرگ افغانستان همواره از سوی ناتو و آمريکا به دخالت در امور اين کشور به‌ويژه کمک تسليحاتی و مالی به طالبان به‌منظور تشديد جنگ در افغانستان متهم شده‌اند.

اين دو کشور اتهام کمک به شورشيان را رد کرده‌اند اما در همين حال به‌شکل آشکار و پنهان با هرگونه روابط استراتژيک افغانستان با کشورهای غربی به‌ويژه آمريکا مخالفت کرده‌اند.

دولت افغانستان اما تأکيد کرده است که پيمان استراتژيک با آمريکا در راستای توانمندساختن اين کشور صورت می‌گيرد و خاک اين کشور تحت هيچ شرايطی بر عليه کشورهای همسايه و منطقه مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

حامد کرزی،‌ رئيس جمهور افغانستان گفته است که اين پيمان بر اساس “منافع سياسی، اقتصادی و نظامی افغانستان” بسته خواهد شد و يکی از شرط‌های امضای‌ آن “برقراری صلح و تأمين ثبات در افغانستان” می‌باشد.

اما واکنش جديد اين ديپلمات ارشد ايرانی نشان می‌دهد که اين کشور ادامه حضور آمريکا، هدايتگر سازمان ناتو در افغانستان را به ضرر منافع استرتژيک خود می‌داند.

هفته گذشته هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا در کنگره اين کشور گفته بود که دو کشور در مورد ۹۰ درصد سند استراتژيک به توافق رسيده‌اند.

افغانستان نيز درحال تدارک لوی جرگه، نشست بزرگ سنتی اين کشور با حضور صدها تن از نمايندگان اقشار مختلف مردم است تا آن‌ها در مورد بستن پيمان استراتژيک با آمريکا تصميم بگيرند.