وزير اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گويد هيچ دليلی برای جلوگيری از اکران فيلم “مدرسه” که پيش از اين گفته می‌شد به دليل مخالفت ايران از نمايش بازمانده است، وجود ندارد.

سيدمخدوم رهين،‌ وزير اطلاعات و فرهنگ افغانستان که امروز سه‌شنبه ۲۶ مهر،‌ در کميسيون امور دينی و فرهنگی مجلس نمايندگان افغانستان صحبت می‌کرد گفت که اين وزارت با نمايش عمومی اين فيلم مخالفتی ندارد.

رهين گفت: “ما سانسور پيش از نمايش نداريم و آن را تأييد هم نمی‌کنيم.”

وزير اطلاعات و فرهنگ افغانستان در پاسخ به نگرانی‌های نمايندگان مجلس افزود که به جلال نورانی، مشاور اين وزارتخانه دستور داده است تا زمينه نمايش عمومی اين فيلم را فراهم سازد.

اوايل هفته جاری، اسد سکندر، کارگردان و بازيگر فيلم “مدرسه” اعلام کرد که رياست اداره افغان‌فيلم که تحت پوشش وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان فعاليت می‌کند به درخواست ايران از نمايش اين فيلم در تالار دبيرستان استقلال کابل جلوگيری کرده است.

ملک شفيعی، منشی جشنواره پائيزی فيلم حقوق بشر: مشکل اين است که ايرانی‌ها در مورد پخش فيلم “همسايه” اعتراض دارند؛ چرا که اين فيلم، آزار و اذيت مهاجران افغان توسط پليس ايران را در اردوگاه سفيدسنگ، منعکس می‌کند

اين فيلم ۸۵ دقيقه‌ای که در شهر هرات در مرز مشترک با ايران تهيه شده است وضعيت يک دختر دانش‌آموز افغان را به تصوير می‌کشد که آرزو دارد به مدرسه برود اما بنابر مقررات سخت‌گيرانه دولت ايران نمی‌تواند در مدارس دولتی اين کشور درس بخواند.

اسد سکندر گفت: “دولت افغانستان نبايد اجازه بدهد که يک سفارت خارجی در امور افغانستان دخالت کند و مانع از پخش فيلمی شود که بر اساس يک داستان واقعی ساخته شده است.”

هفته گذشته مسئولان جشنواره پائيزی فيلم حقوق بشر نيز گفتند که شماری از تماشاچيان در شهر مزار شريف در شمال افغانستان با تحريک “کارمندان کنسولگری ايران” قصد داشتند مانع از نمايش فيلم ديگری به‌نام “همسايه”شوند.

ملک شفيعی،‌ منشی اين جشنواره گفت: “طبق اطلاعات به‌دست آمده دو کارمند کنسولگری ايران که در تالار نمايش حضور داشتند با شروع نمايش فيلم “همسايه”، تالار را ترک نمودند و هم‌زمان شماری از تماشاچيان را نيز تحريک کردند تا برنامه را مختل کنند.”

گفته می‌شود فيلم “همسايه” که اثر زبير فرغند، فيلم‌ساز افغان است در مورد وضعيت پناهندگان افغان در يکی از اردوگاه‌های پناهندگان در ايران تهيه شده است.

ملک شفعيى افزود: “در واقع مشکل اين است که ايرانی‌ها در مورد پخش فيلم «همسايه» اعتراض دارند؛ چرا که اين فيلم، آزار و اذيت مهاجران افغان توسط پليس ايران را در اردوگاه سفيدسنگ، منعکس می‌کند.”

پيش از اين شماری از نهادهای مدنی از جمله اتحاديه سينماگران افغانستان نيز از “‌دخالت ايران” به‌خاطر جلوگيری از نمايش اين دو فيلم به‌شدت انتقاد کرده بودند اما سفارت ايران در کابل از اظهار نظر در مورد بروز اين جنجال تازه خودداری کرده است.

فیلم مدرسه