دانشگاه اپسالا در سوئد همایش شاهنامه، هزاره دوم را به مدت دو روز برگزار می‌کند. در این همایش تنی چند از شاهنامه‌پژوهان ایرانی و غیرایرانی به شاهنامه فردوسی می‌پردازند.

به گزارش بخش فرهنگ رادیو زمانه، دانشگاه اپسالا در سوئد، در روز شنبه ۲۳ مهرماه ۱۳۹۰ (۱۵ اکتبر ۲۰۱۱) همایشی درباره شاهنامه در هزاره دوم برگزار می‌کند.

مسئولیت برگزاری این همایش را دکتر فروغ حاشابیکی، زبان‌شناس به عهده دارد. عده‌ای از پژوهشگران و شاهنامه‌شناسان از سراسر جهان به این همایش دعوت شده‌اند و هر یک از زوایای گوناگون به شاهنامه فردوسی می‌پردازند.

در این همایش ابتدا گابریلا فن دن برگ، شاهنامه‌شناس هلندی داستان‌های شاهنامه را از نظر اهریمن و قهرمان در حماسه ایرانی بررسی می‌کند. سپس منصور رستگار، استاد دانشگاه و شاهنامه‌پژوه ایرانی شخصیت‌های شاهنامه را از نظر توانایی جسمانی و آزمون حکمت و عقل می‌سنجد. حودیت یوسفسون از سوئد داستان‌های حماسی شاهنامه را از زاویه عدالت و حکومت بررسی می‌کند. بهروز برجسته دلفروز و کارینا جهانی پیرامون شباهت‌های آناهیتا و رودابه بحث می‌کنند. سپس علی حصوری تحت عنوان “بار جم زدن در شاهنامه” سخنانی ایراد خواهد کرد.

استاد جلیل دوستخواه در همایش شاهنامه هزاره دوم درباره پشتوانه‌های شاهنامه فردوسی سخنرانی می‌کند

جلیل دوستخواه، شاهنامه‌شناس نام‌آشنا نیز در این همایش سخنرانی خواهد داشت. در فهرست برنامه‌های همایش شاهنامه، هزاره دوم آمده است که موضوع سخنرانی جلیل دوستخواه “سرچشمه‌ها و پشتوانه‌های شاهنامه فردوسی و طومارهای نقالان” خواهد بود.

در روز یکشنبه، ۲۴ مهرماه (۱۶ اکتبر ۲۰۱۱) محمد حسن‌آبادی درباره معمای رستم در شاهنامه فردوسی سخنانی ایراد خواهد کرد. نسرین کرامی به موضوع طبیعت‌محوری در فرهنگ باستان ایرانیان می‌پردازد و سپس در پایان همایش، روشن رحمانوف، شاهنامه‌پژوه تاجیک درباره جایگاه شاهنامه فردوسی در فرهنگ معاصر تاجیک سخنرانی خواهد کرد.

در روز شنبه، ۲۳ مهرماه علاقمندان می‌توانند در ساعت هشت و نیم صبح برای شرکت در این همایش ثبت نام کنند.

شاهنامه فردوسی در کنار ایلیاد و اودیسه از مهم‌ترین آثار حماسی ادبیات جهان به شمار می‌آید و از آن به عنوان سند هویت ایرانی نام برده‌اند.

داستان‌های شاهنامه از کهن‌ترین دوران، با پادشاهی کیومرث آغاز می‌گردد و با سرنگونی امپراطوری ساسانی به دست اعراب به پایان می‌رسد.

داستان‌های شاهنامه از دیرباز در ایران در میان مردم وجود داشته و حکیم ابوالقاسم فردوسی آن‌ها را گردآوری و آن‌ها را از نو سروده است.

دکتر فروغ حاشابیکی که همایش شاهنامه در هزاره دوم به کوشش او برگزار می‌گردد، دانش‌آموخته از دانشگاه اپسالاست و پیرامون اصلاح خط فارسی و زبان‌های اقوام ایرانی، از جمله بلوچ‌ها و کرد‌ها پژوهش‌های ارزشمندی انجام داده است.

در همین زمینه:
::همایش شاهنامه در هزاره دوم در واحد زبان‌شناسی دانشگاه اپسالا::