«اتحاديه آزادی‌های مدنی آمريکا»، سازمان مدافع حقوق بشر، برای جلوگيری از اعدام نزديک تروی ديويس، کارکنان زندان در ايالت جورجيای آمريکا را به اعتصاب عمومی فراخواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين آخرين تلاش برای جلوگيری از اعدام تروی ديويس، زندانی سياه‌پوستی است که در سال ۱۹۹۱ به جرم قتل يک پليس سفيدپوست محکوم به مرگ شد اما معتقد است که بی‌گناه است.

دستگاه قضائی ايالت جورجيا قرار است حکم اعدام تروی ديويس را چهارشنبه ۲۱ سپتامبر در ساعت ۱۹ به‌وقت محلی (يک بامداد فردا به‌وقت اروپا) به اجرا گذارد.

تروی ديويس ۴۲ ساله در سال ۱۹۹۱ بر پايه شهادت شاهدان، به جرم قتل مارک مک‌فيل، پليس سفيدپوست به اعدام محکوم شد.

اسلحه‌ای که وی قتل را انجام داده، مدرک روشن و يا آثار دی‌ان‌ای که ثابت کند وی قاتل مک‌فيل بوده، به‌دست نيامده است.

پيام تروی ديويس به حاميانش: من تا آخرين نفس‌هايم به مبارزه ادامه خواهم داد

در ماه اوت ۲۰۰۹ ديوان عالی دادگاه فدرال درخواست بازگشايی دوباره پرونده قتل را کرده بود. با وجود آن‌که هفت شاهد از ۹ شاهد، شهادت خود عليه ديويس را پس گرفتند دادگاه ساوانا در اوت ۲۰۱۰ به اعدام وی رأی داد.

هشتم فروردين‌ماه سال جاری آخرين دادگاه تجديد نظر ديوان عالی ايالات متحده در واشنگتن، درخواست ديويس را برای محاکمه مجدد رد کرد و وی در خطر اعدام قرار گرفت.

تروی ديويس سه بار موفق شد اجرای حکم اعدام خود را به تعويق اندازد. مبارزه او عليه حکم اعدام توجه جهانيان را به وی جلب کرده است و بسياری مورد ديويس را سند تازه‌ای عليه دستگاه تبعيض‌آميز قضائی آمريکا نسبت به سياه‌پوستان می‌دانند.

روز گذشته تقاضای عفو ديويس پس از ۲۰ سال زندان و تلاش وی در برزخ مرگ و زندگی، رد شد.

به گفته خانم گرين، مسئول بخش مجازات مرگ در «اتحاديه آزادی‌های مدنی آمريکا»، اين تصميم قضائی نقطه پايانی در برابر تمامی راه‌های قانونی و سنتی «پاسخ به اين بی‌عدالتی» گذاشت.

گرين افزود از اين رو بايد تلاش‌های نهايی خلاقانه‌ای عليه آن‌چه که وی «جنايت قانونی» ناميد صورت داد.

«اتحاديه آزادی‌های مدنی آمريکا» همچنين شرکت خصوصی پزشکی را که بر اعدام تروی ديويس نظارت خواهد کرد فراخواند تا در آن‌چه که در زندان جکسون بر ديويس خواهد گذشت شرکت نکنند.

خانم گرين گفت: «تمام کسانی که مسئول اين اعدام خواهند بود (پزشکان، پرستاران، نگهبانان) بايد در خانه‌های خود بمانند.»

تروی ديويس در آمريکا به نماد مبارزه عليه حکم اعدام تبديل شده است و توسط طرفدارانش نمونه‌ای از سياه‌پوستانی عنوان می‌شود که به اشتباه محکوم شده‌اند.

دنی لوباف، مدير پروژه ضد مجازات اعدام در «اتحاديه آزادی‌های مدنی آمريکا» با بيان اين‌که «شک و ترديد قابل توجهی در اين پرونده وجود دارد»، افزود: «رد درخواست عفو از سوی کميته عفو ايالت جورجيا نشانگر بی‌عدالتی گسترده در مورد حکم اعدام است که دستگاه قضائی ما را آلوده خواهد ساخت.»

تروی ديويس از پشتيبانی کشورها و افرادی چون اتحاديه اروپا، جيمی کارتر، رئيس جمهور سابق آمريکا، دزموند توتو، کشيش آفريقای جنوبی، پاپ بنديکت شانزدهم، رهبر کاتوليک‌های جهان، سوزان ساراندون، بازيگر معروف سينما و صدها نفر ديگر برخوردار است.

مخالفان اعدام وی روز گذشته دست به گردهمايی‌های اعتراضی زدند.

شب گذشته، تروی ديويس به حاميان خود پيامی فرستاد. وی نوشت: «مبارزه برای عدالت با من به پايان نمی‌رسد.»

او در اين پيام که توسط سازمان عفو بين‌الملل ايالات متحده منتشر شده نوشته است: «من تا آخرين نفس‌هايم به مبارزه ادامه خواهم داد.»