هفته گذشته نیمی از کارمندان سفارت آمریکا در هاوانا به کشور خود بازگشتند. اکنون دولت آمریکا می‌گوید ۱۵ نفر از دیپلمات‌های سفارت کوبا در واشنگتن اخراج شده است.

به‌گزارش رویترز، دولت دونالد ترامپ دلیل این اقدام خود را « ناتوانی دولت کوبا» برای تضمین حفاظت از کارمندان سفارت خود در کوبا عنوان کرده است.

آمریکا جمعه ۲۹ سپتامبر / ۷ مهر از «حملات صوتی» به کارمندان سفارت خود در کوبا خبر داده و گفته بود که این حملات موجب سردردهای مزمن و اختلال در حس شنوایی دیپلمات‌هایش شده است. به همین دلیل نیز بیش از نیمی از کارکنان سفارت آمریکا در کوبا به کشور خود بازگشتند.

دولت آمریکا به شهروندان خود نیز نسبت به سفر به کوبا هشدار داده و گفته بود در هتل‌های کوبا حملات مشابهی رخ داده است.

مقامات آمریکایی دیپلمات‌های کوبایی را مطلع کرده‌اند که باید در مدت هفت روز خاک آمریکا را ترک کنند.

این اقدام دولت ترامپ یکی دیگر از ضربه‌هایی به‌شمار می‌رود که به سیاست باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا مبنی بر بهبود روابط واشنگتن و هاوانا وارد می‌شود.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در ماه سپتامبر (شهریور) گفته بود که بستن سفارت این کشور در کوبا در دست بررسی است.

باراک اوباما از سال ۲۰۱۴ سیاست نزدیکی به کوبا را برگزید. در این مدت گام به گام تحریم‌های آمریکا علیه کوبا برداشته شدند. از ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ سفارت‌های دو کشور گشایش یافتند و روابط دیپلماتیک بین کوبا و آمریکا به‌شکل رسمی از سر گرفته شد.

آغاز روابط دیپلماتیک با کوبا از مهم‌ترین دستاوردهای اوباما در دوران ریاست جمهوری‌اش به‌شمار می‌رفت.

پس از پیروزی انقلاب سوسیالیستی کوبا به‌رهبری فیدل کاسترو، از سال ۱۹۶۱ کوبا و ایالات متحده روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده‌ بودند. در سال ۱۹۶۲ واشنگتن کوبا را تحت محاصره اقتصادی قرار دارد.