بر اثر سقوط يک فروند بالگرد نظاميان آمريکايی در ولايت ميدان وردک در جنوب کابل،‌ ۳۱ سرباز ويژه آمريکايی و هفت سرباز ارتش افغانستان کشته شدند.

دفتر رياست جمهوری افغانستان روز شنبه ۱۵ مرداد با انتشار اطلاعيه‌ای اعلام کرد که اين بالگرد شب گذشته در شهرک سيدآباد ولايت ميدان وردک سقوط کرد.

در اطلاعيه گفته شده است که حامد کرزی،‌ رئيس جمهور افغانستان با ابراز تأسف در مورد بروز اين رويداد مرگبار؛‌ کشته شدن سربازان ويژه آمريکايی را به رئيس جمهور آمريکا و خانواده‌های قربانيان تسليت گفته است.

افزون بر آن،‌ رئيس جمهور افغانستان در پيامی جان‌باختن هفت سرباز ارتش اين کشور را به خانواده و مردم اين کشور تسليت گفت.

ناتو نيز صبح شنبه با انتشار اطلاعيه‌ای؛‌ سقوط يک بالگرد اين سازمان را در جنوب افغانستان تأييد کرد. در اين اطلاعيه جزئياتی در مورد چگونگی و محل سقوط اين بالگرد و تلفات آن گفته نشده بود.

۱۶۲۲ نظامی آمريکايی از آغاز جنگ ائتلاف به رهبری اين کشور عليه القاعده و طالبان در اکتبر ۲۰۰۱ تا ميانه ماه ژوئن ۲۰۱۱ کشته شده‌اند

اما شاهد الله شاهد،‌ سخنگوی والی ميدان وردک گفت که اين بالگرد در جريان عملياتی که عليه طالبان در شهرک سيدآباد صورت گرفته بود،‌ سقوط کرده است.

ذبيح‌الله مجاهد از سخنگويان طالبان مدعی شد که اين بالگرد توسط اعضای اين گروه هدف قرار گرفته و سقوط کرده است.

وی گفت: «‌اين بالگرد هنگامی هدف قرار گرفت که نيروهای آمريکايی به خانه يک فرمانده اين گروه در روستای جوی زرين شهرک سيدآباد حمله کردند.»

مجاهد افزود که در اين حمله هشت عضو گروه طالبان نيز کشته شده‌اند.

اين مرگبارترين حادثه برای ارتش آمريکا در جنگ ۱۰ ساله عليه طالبان در افغانستان به‌شمار می‌رود.

اين رويداد پرتلفات در حالی رخ می‌دهد که بر پايه اطلاعات منتشرشده از سوی يک نهاد بين‌المللی؛‌ با افزايش حملات شورشيان به‌ويژه طالبان از سال ۲۰۰۵ به بعد، شمار کشته‌شدگان ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا نيز روند رو به افزايشی داشته است.

بر پايه گزارش منتشر شده در سايت iCasualtie، که تلفات جنگ افغانستان را گزارش می‌دهد، اين افراد در جنگ افغانستان و يا در عمليات پشتيبانی از آن جان خود را از دست داده‌اند.

براساس اين آمار؛‌ ۱۶۲۲ نظامی آمريکايی از آغاز جنگ ائتلاف به رهبری اين کشور عليه القاعده و طالبان در اکتبر ۲۰۰۱ تا ميانه ماه ژوئن ۲۰۱۱ کشته شده‌اند.