در نخستين روز دادگاه قاهره، حسنی مبارک رئيس جمهور پيشين مصر و پسرانش اتهامات فساد مالی و صدور فرمان کشتار را رد کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخستين جلسه دادگاه سران حکومت پيشين مصر امروز، چهارشنبه ۱۲ مردادماه در قاهره برگزار شد.

بنا به اين گزارش تا آخرين لحظه حضور حسنی مبارک در دادگاه روشن نبود اما سرانجام وی در نخستين جلسه دادگاه بررسی اتهاماتش شرکت کرد.

او در حالی که بر روی برانکاردی دراز کشيده بود، در پشت ميله‌های قفس به دادگاه آمد و اتهامات عليه خود را رد کرد.

در کنار وی دو پسرش، علا و جمال نيز قرار داشتند. هر سه نفر لباس سفيدی بر تن داشتند؛ لباسی که به متهمانی که هنوز محکوم نشده‌اند پوشانده می‌شود.

نزديک به ۶۰۰ نفر، از جمله وکلای متهمان، خانواده قربانيان و روزنامه‌نگاران اجازه يافتند که در دادگاه شرکت کنند

همچنين حبيب العدلی، وزير کشور سابق مصر و شش مسئول بلندپايه پليس نيز به‌عنوان متهم در اين دادگاه حضور داشتند. حسين سالم، تاجر و يک نفر از نزديکان حسنی مبارک نيز به‌شکل غيابی محاکمه شدند.

متهمان بايد به اتهامات اختلاس از بودجه عمومی و کشتار تظاهرکنندگان مخالف حکومت در دوران اعتراضات خيابانی، پاسخ گويند.

در جريان اعتراضات مردم مصر در ماه‌های ژانويه و فوريه که به سرنگونی حکومت حسنی مبارک انجاميد، نزديک به ۸۵۰ نفر کشته شدند.

حسنی مبارک که در صورت اثبات اتهاماتش امکان دارد به مرگ محکوم شود، در دادگاه گفت: «تمامی اين اتهامات را به‌کلی رد می‌کنم.» هر دو پسر او نيز در برابر دادگاه همين سخن را تکرار کردند.

حسنی مبارک بامداد امروز با آمبولانسی بيمارستان خود در شرم‌الشيخ را ترک گفت و با بالگرد به قاهره آمد.

بامداد امروز در برابر ساختمان دادگاه ده‌ها تن از طرفداران حسنی مبارک با مخالفان درگير شدند. آن‌ها به يکديگر سنگ‌ پرتاب می‌کردند

دادگاه وی در دانشکده افسری قاهره و در يکی از آمفی‌تئاترهای آن برگزار می‌شود.

«رئيس» سابق، نزديک به شش ماه پس از سرنگونی حکومتش در ۱۱ فوريه (۲۲ بهمن) در مجامع عمومی ظاهر می‌شد.

دادگاه وی، که گفته می‌شود دادگاهی تاريخی برای مصر و جهان عرب است، به‌طور مستقيم از تلويزيون پخش می‌شد.

نزديک به ۶۰۰ نفر، از جمله وکلای متهمان، خانواده قربانيان و روزنامه‌نگاران اجازه يافتند که در دادگاه شرکت کنند.

بامداد امروز در برابر ساختمان دانشکده افسری ده‌ها تن از طرفداران حسنی مبارک با مخالفان درگير شدند. آن‌ها به يکديگر سنگ پرتاب می‌کردند.

نيروهای بسياری از ارتش و پليس برای تأمين امنيت دادگاه در آن‌جا مستقر بودند. در برابر ساختمان دادگاه سيم خاردار قرار داده شده بود و ده‌ها اتوبوس پليس ضدشورش در ورودی دادگاه قرار داشتند.

حسنی مبارک ۸۳ ساله در ۱۴ اکتبر ۱۹۸۱ پس از ترور محمد انور سادات به رياست‌جمهوری مصر رسيد. در اين مدت سه بار در انتخابات رياست‌جمهوری، که رقيبی در برابر او قرار نداشت به پيروزی رسيد و در سال ۲۰۰۵ ميلادی، برای چهارمين دوره به رياست‌جمهوری انتخاب گرديد.

برپايه قانون اساسی مصر وی می‌بايست تا سپتامبر ۲۰۱۱ به مسئوليت خود ادامه می‌داد، اما با گسترش اعتراضات مردمی، در تاريخ ۱۱ فوريه ۲۰۱۱ از مقام خود استعفا داد و قدرت را به «شورای عالی نيروهای مسلح مصر» واگذار نمود.