فرمانده نيروی انتظامی ايران گفت ترکيه در کنترل مرزهای خود با ايران همکاری‌های خوبی دارد اما عراق چنين عمل نمی‌کند.

سردار اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران، امروز ششم مرداد در آذربايجان غربی از ناامنی در مناطق مرزی ايران و عراق انتقاد کرد.

احمدی مقدم گفت: «به دليل عدم کنترل از سوی کشور عراق به‌خصوص اقليم کردستان در مرزهای اين کشور شاهد ظهور و بروز مسايل و مشکلات زياد در اين منطقه هستيم.»

فرمانده نيروی انتظامی ايران «فقدان راه دسترسی، کمبود امکانات و عدم اعمال حاکميت از سوی عراق و اقليم کردستان» را از دلايل استقرار گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی در مرزهای بين ايران و عراق دانست.

سردار احمدی مقدم همچنين گفت: «دستگاه ديپلماسی کشور بايد هر چه سريع‌تر اين موضوع را از سوی کشور عراق پيگيری کند تا اين کشور با تعهد بيشتری در مقابل تحرکات گروهک‌های تروريستی عمل کند.»

احمدی مقدم: کشور ترکيه با همکاری مقامات امنيتی هر طرحی برای ارتقای امنيت در مرزهای ايران اجرا شوند را در مرزهای خود اجرا می‌کند

نزديک به يک ماه است که حمله‌های متقابل سپاه پاسداران و نيروهای حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) و همچنين گلوله‌باران مناطق مرزی عراق توسط جمهوری اسلامی ادامه دارد.

با اين‌که مقامات ايران بارها گفته‌اند نيروهای مسلح پژاک در خاک کردستان عراق فعاليت دارند، مسئولان حکومتی اقليم کردستان عراق اين موضوع را رد کرده‌اند.

هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق روز گذشته پنجم مردادماه در يک نشست خبری گفت ادامه گلوله‌باران مناطق مرزی به روابط ايران و عراق آسيب می‌رساند.

زيباری يک بار ديگر نيز در روز چهارشنبه ۲۹ تيرماه، طی يک تماس تلفنی از علی‌اکبر صالحی همتای ايرانی خود خواست حملات توپخانه‌ای به مناطق مرزی کردستان را متوقف کنند اما با وجود مخالفت‌ها در عراق و اقليم کردستان، ايران به حملات خود ادامه داده است .

سردار احمدی مقدم با تأکيد بر اين‌که «برای ارتقای شاخص امنيت در مرزها طرح‌های متعددی در دست اجراست» از همکاری دولت ترکيه در اين رابطه قدردانی کرد.

وی گفت: «کشور ترکيه با همکاری مقامات امنيتی هر طرحی برای ارتقای امنيت در مرزهای ايران اجرا شوند را در مرزهای خود اجرا می‌کند و در سال‌های اخير شاهد ارتقای امنيت بيشتر در اين مرزها هستيم.»

وی افزود: «با توجه به اقدامات انجام يافته از سوی مسئولان طرف ترک سال آينده وضعيت مرزهای کشور ترکيه به وضع مطلوب‌تری می‌رسد.»

هم ترکيه و هم ايران با گروه‌های مسلح کرد مسأله دارند و در زمينه متلاشی ساختن اين گروه‌ها با هم همکاری می‌کنند.

در ارديبهشت‌ماه سال جاری موافقت‌نامه همکاری بین دولت‌های ایران و ترکیه در زمینه مبارزه علیه جرایم سازمان‌یافته، تروریسم و قاچاق مواد مخدر به امضا رسيد.

در اين توافق‌نامه «مبادله اطلاعات در مورد وسایل، شیوه‌ها و جرایم گروه‌های تروریستی و انجام اقدامات مشترک در چهارچوب قوانین ملی در زمینه فعالیت‌های اطلاعاتی به منظور دستگیری و توقف فعالیت‌های اعضای آنان»، ذکر شده است.

همچنين آمده است که هر کشور در قلمرو خود موظف است با چنين نيروهايی مقابله کند.