افراد مسلح ناشناس يک عضو شورای عالی صلح افغانستان را در ولايت هلمند در جنوب اين کشور به قتل رساندند.

داود احمدی، سخنگوی والی هلمند گفت که عبدالظاهر آرين، عضو شورای عالی صلح افغانستان ساعت هشت شب شنبه سوم ارديبهشت، در محله کارته لگان شهر لشکرگاه مرکز اين ولايت به قتل رسيده است.

شهر لشکرگاه يکی از هفت منطقه‌ای است که قرار است مسئوليت تأمين امنيت آن در تابستان سال جاری از نظاميان بين‌المللی به نيروهای امنيتی افغانستان واگذار شود.

به گفته احمدی اين عضو شورای عالی صلح افغانستان بنا به دعوت نجيب پوپل، رئيس شورای صلح ولايت هلمند به خانه وی رفته بود.

عبدالظاهر آرين، پيش از اين در سمت فرماندار شهرک مارجه هلمند کار کرده بود و از چهره‌های شناخته شده در پشتيبانی از برنامه صلح بود.

آقای آرين در اسفند ماه ۱۳۸۸ پس از آن که طالبان درعمليات نظاميان بين‌المللی و افغان از شهرک مارجه بيرون رانده شدند به‌عنوان فرماندار اين شهرک تعيين شده بود.

تا کنون هيچ گروهی، از جمله طالبان که پيش از اين مسئوليت ترورهای مشابه را برعهده می‌گرفتند، در اين مورد اظهار نظری نکرده‌اند.

حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان، در بيانيه‌ای قتل عبدالظاهر آرين را به‌شدت محکوم کرد و گفت که دشمنان صلح بار ديگر ثابت کردند که از سوی بيگانگان برای ويران ساختن اين کشور و کشتن افراد آن گماشته می‌شوند.

شورای عالی صلح افغانستان حدود يک سال‌ونيم پيش از سوی حامد کرزی رئيس جمهور اين کشور به منظور پيشبرد برنامه صلح دولت با شورشيان ايجاد گرديد.

اعضای اين شورا از ميان رهبران و شخصيت‌های مجاهدين سابق، نمايندگان شورای ملی، مقامات ارشد رژيم پيشين طالبان که جنگ را کنار گذاشته‌اند و تعدادی از مقامات دولتی انتخاب شده‌اند.