ناتو اعلام کرد یک فرمانده ارشد «تحریک اسلامی ازبکستان» را که درتنظیم امور جنگی طالبان در شمال افغانستان نقش داشت طی عملیاتی بازداشت کرده است.

 

آیساف یا نیروهای بین‌المللی کمک به تامین امنیت افغانستان زیر فرمان ناتو روز شنبه ۳ اردیبهشت، با نشرخبرنامه‌ای در کابل گفت که این فرمانده طی عملیاتی در شهرک خان آباد ولایت قندوز بازداشت شده است.برپایه این خبرنامه، این عملیات بعد از کسب اطلاعات و درنتیجه همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان راه اندازی شد.

 

فرد بازداشت شده یکی از دو رهبر تحریک اسلامی ازبکستان خوانده شده که از سوی این گروه برای افغانستان و پاکستان تعیین شده بود.آیساف نام این فرد را اعلام نکرده، اما گفته است که «فرد بازداشت شده از رهبران مهم تحریک اسلامی ازبکستان درمنطقه و پاکستان بوده و در مسلح کردن، آموزش افراد مختلف و اعزام آن‌ها به افغانستان و حمله به آیساف و نیروهای امنیتی افغان دخیل بود.»

نیروهای کمک به تامین امنیت افغانستان می‌گویند در دو ماه اخیر ۲۰ عضوتحریک اسلامی ازبکستان درعملیات مشترک این نیرو‌ها و نیروهای امنیتی افغانستان بازداشت شده‌اند

 

سمیع‌الله قطره، فرمانده پلیس ولایت قندوز گفت که فرمانده بازداشت شده «قاری بلال» نام دارد و به تازگی از «شهرکویته پاکستان» به ولایت قندوز آمده بود.

 

به گفته این مقام امنیتی افغان، دراین عملیات که درعملیات ناتو «قاری عصمت‌الله» یکی از همکاران نزدیک این فرمانده تحریک اسلامی ازبکستان نیز بازداشت شده است.

 

نیروهای کمک به تامین امنیت افغانستان می‌گویند در دو ماه اخیر ۲۰ عضو «تحریک اسلامی ازبکستان» درعملیات مشترک این نیرو‌ها و نیروهای امنیتی افغانستان بازداشت شده‌اند.

تحریک اسلامی ازبکستان یک گروه پیکار جوی مرتبط با القاعده و طالبان معرفی شده است که به انجام فعالیت‌های خشونت‌آمیز در کشورهای مختلف از جمله پاکستان و افغانستان و حتی آسیای میانه متهم است.