مقامات محلی ولايت فراه درغرب افغانستان می‌گويند ۱۲ شهروند ايرانی که از سوی طالبان ربوده شده بودند، آزاد شدند.

سيد محمد روشندل، فرمانده پليس فراه گفت که اين افراد با «فشار ايران بر خانواده و نزديکان طالبان در ايران»، « رايزنی والی فراه» و «ميانجی‌گری بزرگان محلی» آزاد شده‌اند.

به گفته وی شهروندان ربوده شده ايرانی که شمار آن‌ها قبلأ ۱۱ نفر اعلام شده بود، ساعت پنج عصر چهارشنبه ۳۱ فروردين آزاد و صبح پنج‌شنبه در هماهنگی با سفارت ايران به هرات اعزام شدند تا از آن طريق به ايران برگردند.

اين نخستين بار است که يک مقام امنيتی افغان، از «فشار برخانواده و نزديکان طالبان درايران» در راستای رهايی گروگان‌های ايرانی نام می‌برد.

پليس فراه دو روز قبل تأييد کرد که يک شهروند ايرانی و دو شهروند افغانستان که از جمله گروگان‌ها بودند «موفق به فرار» شدند و پليس آنان را از يک منطقه در نزديکی محل نگهداری گروگان‌ها گرفته و به شهر فراه انتقال داد.

فداحسين مالکی، سفير ايران در کابل نيز به خبرگزاری مهر گفته است که افراد ربوده شده به‌دنبال «رايزنی‌ها و اقدامات مشترک و مستمر سفارت ايران در افغانستان و دولت افغانستان»، آزاد شده‌اند.

افراد ربوده شده کارمندان يک شرکت راه‌سازی به نام «جهاد نصر» بودند که روز يک‌شنبه ۲۸ فروردين، هنگام کار از نزديک شهرک پشت کوه ربوده شده بودند.

اين شرکت متصدی ساخت جاده ارتباطی بين فراه و گمرک خواجه ابونصر فراهی در مرز با استان خراسان جنوبی ايران است.

عمليات ساخت اين جاده ۱۲۳ کيلومتری که تا کنون حدود نيمی از آن ساخته شده است در سال ۱۳۸۸ آغاز گرديده بود.