اتحادیه اروپا خواستار موافقت دولت عراق با اعزام بازرسان بین‌المللی به اردوگاه اشرف در این کشور شد.
به گزارش خبرگزاری آلمان، در پی حمله نیروهای نظامی دولت عراق به اردوگاه اشرف، متعلق به سازمان مجاهدين خلق در اين کشور  کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که همواره از دولت عراق خواسته است که به حقوق انسانی ساکنان اردوگاه اشرف احترام بگذارد و از به کارگیری خشونت پرهیز کند. در این بیانیه از دو طرف خواسته شده که با «خویشتنداری» به دنبال یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز باشند.
 
 روز شنبه ١٩ فروردین، نيروهای عراقی با گردان‌های زرهی به قرارگاه اشرف متعلق به سازمان مجاهدين خلق در اين کشور حمله کردند.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، علی غیدان، فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق، تعداد جان‌باختگان اردوگاه اشرف در جریان این درگیری را سه نفر اعلام کرده است. به گفته وی این سه نفر خود را به زیر تانک‌های عراقی انداخته و کشته شده‌اند. مجاهدين خلق می‌گویند که در اين حمله بیش از سی نفر کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند.
 
سخنگوی ارتش آمریکا امروز، یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که دولت عراق با درخواست ارائه خدمات پزشکی به آسیب‌دیدگاه اردوگاه اشرف موافقت نکرده است.

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا طی بیانیه‌های جداگانه‌ای نگرانی خود را از وقایع رخ داده در اردوگاه اشرف اعلام کرده‌اند. وزارت امورخارجه بریتانیا در این بیانیه از دولت عراق خواسته است هرچه سریع‌تر به «عملیات خشونت‌آمیز» در اردوگاه اشرف خاتمه دهد.
 
سخنگوی ارتش آمریکا می‌گوید که دولت عراق با درخواست ارائه خدمات پزشکی به آسیب‌دیدگاه اردوگاه اشرف موافقت نکرده است
 
فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق می‌گوید این درگیری در پی تحریک ساکنان اردوگاه اشرف آغاز شد و نیروهای عراقی قصد داشتند قسمتی از زمین‌های کشاورزان منطقه را که در اختیار اردوگاه اشرف بود، به کشاورزان برگردانند.
 
سازمان گزارشگران بدون مرز روز گذشته اعلام کرده بود که نیروهای نظامی عراق  از ورود خبرنگاران به کمپ اشرف جلوگیری می‌کنند. به گزارش رویترز شماری از خبرنگاران در حالی سوار بر اتوبوس از بخش هایی از اردوگاه اشرف که از کنترل سازمان مجاهدین خلق خارج شده عبور کردند که  اجازه گفت‌وگو با ساکنان اردوگاه اشرف را نداشتند.
 

قرارگاه اشرف، پايگاه نظامی سازمان مجاهدين خلق ايران است که در فاصله ۱۰۰ کيلومتری بغداد و ۸۰ کيلومتری مرز ايران در شرق عراق قرار دارد. اين قرارگاه در سال ۱۳۶۵ خورشيدی و پس از انتقال نيروهای اصلی سازمان مجاهدين خلق به عراق بنياد گذاشته شد. پس از حمله نظامی ایالات متحده امریکا به عراق در سال ١٣٨٢ این پایگاه در اختیار نیروهای امریکایی قرار گرفت و نیروهای مسلح آن خلع سلاح شدند. نیروهای عراقی از دی ماه سال ١٣٨٨ کنترل این کمپ را دست گرفته‌اند.