حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به گزارش چهارم وزارت خارجه به این کمیسیون گفته که سطح مبادلات بین ایران و آمریکا به حدود ۶۷ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه سه‌شنبه ۵ بهمن به‌ خبرگزاری میزان گفت گزارش چهارم وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس «دارای محتوای بسیار دقیق و روشنی است» و «کلی‌گویی‌های» گزارش‌های قبلی را ندارد.

او ضمن اشاره به این‌که در گزارش وزارت خارجه آمده است که ۹۱۱ مورد تحریم از فهرست تحریم‌ها خارج شده و همچنان ۲۴۱ مورد باقی مانده، گفت، موارد باقی مانده باید «به‌تدریج تا پایان اجرای برجام یعنی حدود ۱۰ سال آینده از بین برود وافراد و نهادهایی که در بین این ۲۴۱ مورد هستند از لیست تحریم‌ها خارج شوند.»

فلاحت‌پیشه افزود: «جمهوری اسلامی ایران جایگاه خود را درچند عرصه مثل تولید نفت و صادرات نفت و میعانات گازی بعد از توافق برجام به دست آورده و پول نفت فروخته شده را به کشور بازگردانده است… صادرات و واردات در کشورمان پس از برجام به‌صورت کلی رونق پیدا کرده است.»

به‌گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، گزارش چهارم وزارت امور خارجه همچنین آورده است که در ۹ ماهه نخست سال جاری سطح مبادلات بین ایران و آمریکا به حدود ۶۷ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش، صادرات ایران به آمریکا پس از توافق هسته‌ای ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است. فلات‌پیشه می‌گوید: «این رقم به نسبت مبادلات اقتصادی رقم کمی است اما نوع افزایش مبادلات میان ایران و آمریکا در تاریخ روابط دو کشور بی‌سابقه است.»

همچنین بخش خصوصی آمریکا در جریان اجرای برجام تابع بخش دولتی عمل نکرده و مناسبات خود را با ایران گسترش داده است.

بیشتر بخوانید: