روز گذشته چهار تن از محيط بانان استان کردستان که يکی از آنان محمود احمدی‌نژاد نام داشت، بر اثر تيراندازی افراد ناشناس کشته شدند.

مهندس خيرالله مرادی مدير کل محيط زيست استان کردستان در گفتوگو با خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) ضمن اعلام اين خبر گفت: «بر اساس اطلاعات موجود حدود ساعت ۹:۳۰ روز جمعه اين محيط بانان که جزو افراد گارد محيط زيست استان بودند جهت گشت‌زنی به اطراف روستای (چشمه کوچک) از توابع (دوشان) مراجعه کردند و پس از ساعت‌ها بی‌خبری از آن‌ها، جسد بی‌جان‌شان توسط يک کوه‌نورد پيدا و به اداره آگاهی استان گزارش شد.»

مهندس خيرالله مرادی عاملان اين رويداد را افراد «ضد انقلاب» ياد کرده و گفته است: «اين اقدام تروريستی با قساوت کامل توسط نيروهای ضد انقلاب صورت گرفته است.»

در جمهوری اسلامی ايران «ضد انقلاب» به گروه‌های مخالف نظام اطلاق ميشود.

مدير کل محيط زيست کردستان اسامی کشته‌شدگان را مسعود عليخانی، محمود احمدی‌نژاد، معمر مرغوبی و کمال حسين پناهی عنوان کرده است.

به گزارش ايسنا يکی از کارکنان اداره کل محيط زيست کردستان گفته است، بررسی‌های اوليه نشان می‌دهد که محيط بانان از اسلحه خود استفاده نکرده‌اند.

خيرالله مرادی همچنين تصريح کرده، «جلسات مربوطه در خصوص پيگيری موضوع با حضور دستگاه‌های نظامی و امنيتی در استان تشکيل شده و پيگيری‌ها برای يافتن جزئيات بيشتر اين حادثه همچنان ادامه دارد.»

از سوی ديگر آژانس خبری موکريان، از قول يک پژوهشگر محيط زيست از کشته شدن ۱۱۰ محيط بان محيط زيست طی سال‌های گذشته در کشور خبر داده است.

تا کنون هنوز هيچ گروهی مسئوليت کشته شدن اين افراد را به عهده نگرفته است.

اين واقعه در حالی صورت می‌گيرد که در اواخر بهمن ماه امسال چهار نفر از نيروهای انتظامی در مناطق مرزی بر اثر تيراندازی افراد ناشناس جان خود را از دست دادند.

به گزارش راديو زمانه، در اين رويداد که در منطقه‌ مرزی «سردوش» مريوان صورت گرفته بود دو تن از اين نيروها کشته و دو تن ديگر زخمی شدند.

مسئوليت کشته و زخمی شدن اين افراد را حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) به عهده گرفت.
در سال‌های اخير گروه پژاک با اقدامات مسلحانه در مناطق مرزی کردستان تلفاتی به نيروهای دولتی جمهوری اسلامی وارد کرده است.

جمهوری اسلامی اين گروه را در فهرست گروه‌های تروريستی قرار داده است.

از سوی ديگر در ادامه بحران در مرزهای کردستان، روز سه‌شنبه دهم اسفندماه بر اثر تيراندازی نيروهای انتظامی در مناطق مرزی سردشت يک فرد کاسب کشته شد.

فريدون اسماعيل‌زاده شهروند کرد به علت شليک مستقيم نيروهای انتظامی در منطقه مرزی «ميراوی» جان خود را از دست داد و در اين رويداد شماری از احشام بارکش نيز کشته شدند.

پيشتر نيز بر اثر تيراندازی نيروهای انتظامی در مناطق مختلف کردستان سه نفر از شهروندان کرد کشته و زخمی شدند.

همچنين در ماه‌های گذشته، چهار تن از شهروندان کرد به اتهام دست داشتن در کشته و زخمی شدن نيروهای انتظامی در سنندج بازداشت شدند .

به گزارش منابع رسمی، روز سوم بهمن‌ماه بازداشت‌شدگان اقدام به پاشيدن ميخ‌های سه‌پر بر سطح جاده در گردنه صلوات‌آباد سنندج می‌کنند که اين امر باعث ترکيدن لاستيک خودرو نيروهای انتظامی و واژگونی آن می‌شود.

در اين رويداد صباح فتحی، اهل سنندج و حسين جان بيرانوند، اهل خرم‌آباد کشته و يک تن ديگر از اين نيروها زخمی می‌شوند.

طبق آمارهای منتشرشده توسط فعالان حقوق بشر در ايران، سال گذشته بيش از ۹۰ تن از افراد کاسب در مرزهای کردستان توسط نيروهای انتظامی کشته شده‌اند.