آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع دینی شیعه گفت دشمنان جمهوری اسلامی موضوع گورخواب‌ها را بزرگ کردند در حالی‌که در آمریکا کارتن‌خواب‌ها در کنار فاضلاب می‌خوابند. او انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری را موضوعی جدی دانست که نباید تکرار شود.

ناصر مکارم شیرازی پیش از این نیز شبکه‌های اجتماعی را «لجن‌زار متعفن» نامیده بود.
ناصر مکارم شیرازی پیش از این نیز شبکه‌های اجتماعی را «لجن‌زار متعفن» نامیده بود.

مکارم شیرازی صبح روز چهارشنبه ۱۵ دی در سخنانی در مسجد اعظم قم، فضای مجازی را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: «امروز فضای مجازی با مشکلات جامعه ما ارتباط تنگاتنگی پیدا کرده و تبدیل به فضایی آلوده، کثیف و منجلاب شده و فساد در آن غوغا می‌کند.»

او به بازتاب موضوع گورخواب‌ها در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «اخیراً دشمنان با داستان گورخواب‌ها در فضای مجازی غوغایی به پا کردند؛ در حالی که در خود آمریکا صدها هزار نفر کارتن‌خواب‌ وجود داشته و حتی برخی در کنار فاضلاب‌ها اسکان دارند.»

موضوع گورخواب‌ها برای نخستین بار در روزنامه «شهروند» برجسته شد. این روزنامه در گزارشی تفصیلی نوشته بود ۵۰ زن، مرد و کودک، شب‌ها در گور می‌خوابند و در هر گور یک تا چهار نفر زندگی می‌کنند. «شهروند» با چند تن از این گورخواب‌ها گفت‌وگو کرده و تصاویری از آن‌ها منتشر کرده بود. این گزارش و تصاویر آن بازتاب گسترده‌ای در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی یافت.

مکارم شیرازی افزود: «از این مشکلات و معضلات جامعه آمریکا خبری درز پیدا نمی‌کند؛ اما وقتی چند نفر در کشور ما دچار این مشکل می‌شوند، آن را در فضای مجازی بیداد می‌کنند.»

او «تمام دولت‌های استکباری و استعماری» را دشمن جمهوری اسلامی دانست و گفت این دشمنان از فضای مجازی بیشترین استفاده را برده و «تمام سموم اخلاقی، سیاسی، اعتقاد، اهانت به مقدسات» را وارد این فضا می‌کنند.

راه‌حل این مرجع دینی این است: «شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود و پهنه باند را از دیگران بگیرند و به فضاهای داخلی بدهند.»

ناصر مکارم شیرازی پیش از این نیز شبکه‌های اجتماعی را «لجن‌زار متعفن» نامیده بود.

«انتشار فایل صوتی منتظری حرکت انتقامی بود»

مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انتشار فایل صوتی آیت‌الله حسینعلی منتظری درباره کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ اشاره کرد و آن را یک «حرکت انتقامی» نامید.

او گفت: «این‌ها می‌گویند که ما باید انتقام خود را بگیریم ولو این که نظام از بین برود، این‌ها واقعاً حرکت انتقامی دارند که نباید کوچک شمرده شود.»

به‌گفته مکارم شیرازی انتشار این فایل با هماهنگی با خارج انجام شده است.

فایل صوتی منتشر شده از صحبت‌های آیت‌الله منتظری در جمع کمیته تصمیم‌گیری درباره اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی در سال ۶۷ معروف به «هیات مرگ»، ۱۹ مرداد ماه امسال روی سایت این مرجع تقلید درگذشته منتشر شد و بازتاب‌های گسترده‌ای به دنبال داشت.

دادگاه ویژه روحانیت احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری را به دلیل انتشار فایل صوتی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، انتشار سند محرمانه و تبلیغ علیه نظام در مجموع به ۲۱ سال حبس محکوم کرد که با تجمیع و تخفیف ۶ سال این حبس قابل اجرا است.

مکارم شیرازی گفت: «واقعاً باید با این قضیه جدی برخورد کرد تا تکرار نشود، این ضربه به امام، نظام و انقلاب بود.»