محمد حسينی گفت امسال به کارهای ارزشی ۱۰ ميليارد تومان کمک شده و بيش از ۲۰۰ جلد کتاب در مورد «جنگ نرم» در حال تهيه است.

محمد حسينی، وزير ارشاد جمهوری اسلامی ايران درباره فعاليت‌های وزارت ارشاد سخنان تازه‌ای ايراد کرد.

وی «جنگ رسانه‌ای» را در شرايط کنونی جهان و تحولات منطقه مهم دانست و گفت ايران بايد نيروی رسانه‌ای و فکری در اين عرصه داشته باشد.

وزير ارشاد در همين رابطه افزود در جشنواره فيلم فجر امسال همايشی در مورد «تفکر صهيونيستی در هاليوود» برگزار شد. وی گفت اين همايش باعث شد «مبانی فکری صهيونيستی را به چالش بکشيم و يادآوری کنيم که هر فيلم و يا بازی رايانه‌ای که آن‌ها می‌سازند هدف‌دار است و فقط برای سرگرمی نيست.»

حسينی با بيان اين‌که حتا کارتون‌های ژاپنی دارای «مبانی فکری آمريکا و صهيونيسم» هستند، افزود: «مثلأ در بحث سرزمين موعود، سرزمين بدون مردم برای مردم بدون سرزمين را مطرح می‌کنند… فيلم‌هايی می‌سازند با اين مضمون که مادر و فرزندی از يکديگر جدا شده‌اند و از ابتدا کودک رها شده به دنبال مادر خود که نماد سرزمين است می‌گردد.»

وی گفت آن‌ها با برنامه‌ريزی کار می‌کنند و جمهوری اسلامی ايران نيز بايد حساب‌شده کار کند. حسينی گفت: « به‌عنوان مثال، آن‌ها برای دانشجويان محصل ما در مالزی و ديگر کشورها برنامه‌ريزی می‌کنند و خوانندگان لس‌آنجلسی را جهت اجرای برنامه به اين کشورها اعزام می‌کنند ما نيز در مقابل چند گروه هنری را اعزام کرده‌ايم و همين امر باعث شده که کار آن‌ها کساد شود.»

محمد حسينی در بخش ديگری از سخنان خود به سه فيلم مورد نظرش در جشنواره فجر امسال اشاره کرد و گفت: «امسال فيلم‌های خوبی داشتيم که اکران شد مثلأ در موضوع لبنان فيلم جنگ ۳۳ روزه را اکران کرديم. فيلم پايان‌نامه مربوط به حوادث فتنه سال گذشته بود. فيلم اخراجی‌ها با رويکردی کاملأ سياسی نيز در اين جشنواره حضور داشت.»

سه فيلم مورد نظر وزير ارشاد از فيلم‌های کارگردانان مورد اعتماد حکومت ايران، جمال شورجه، حامد کلاه‌داری و مسعود ده‌نمکی هستند.

با اين حال او از «تبليغات منفی» در مورد اين‌گونه فيلم‌ها سخن گفت و افزود به هنگام اکران فيلم جنگ ۳۳ روزه سالن نمايش برج ميلاد خلوت بود.

وی همچنين فاش ساخت فيلمی در جشنواره فجر امسال حضور داشت که وزارت ارشاد به دليل زير سئوال بردن «يکی از اصول اساسی مثل قصاص و ديه» مانع از اکران آن شد. وی بدون آن‌که نامی از اين فيلم ببرد آن را «کاملأ منفی و تلخ» دانست.

حسينی افزود به‌طور کلی فردی که کاملأ مورد تأييد وزارت ارشاد باشد خيلی کم است و در مورد بخش فيلم نيز موضوع به همين صورت است. وی گفت: «اميدواريم نيروهای متدين بيش از اين وارد ميدان شوند.»

وزير ارشاد در مورد خبر جلوگيری از انتشار آثار پائولو کوئيلو، نويسنده برزيلی، در ايران گفت کتاب‌های وی در دوران اصلاحات مجوز انتشار گرفت اما به لحاظ «اخلاقی» و «مسائل به ظاهر عرفانی» اشکال داشت. وی در همين حال علت عدم انتشار آثار کوئيلو را تعطيل شدن نشر کارون دانست که اين آثار را منتشر کرده بود.

آثار پائولو کوئيلو از سال ۱۹۹۸در ايران به‌تدريج ترجمه و توسط انتشارات کاروان و ديگر ناشران ايرانی منتشر شد. تاکنون بالغ بر شش ميليون نسخه از آثار اين نويسنده عام‌پسند و پرطرفدار در ايران به فروش رسيده است.

آرش حجازی، مترجم کوئيلو و مدير انتشارات کارون، دی‌ماه گذشته به اين نويسنده خبر داد که وزارت ارشاد آثار او را در ایران ممنوع اعلام کرده است.

آرش حجازی در رويدادهای پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ايران از شاهدان مرگ ندا آقاسلطان، دختر جوانی بود که در يکی از حملات نيروهای امنيتی به تظاهرکنندگان کشته شد. وی پس از خروج از ايران در گفت‌وگو با رسانه‌ها چگونگی اين واقعه را شرح داد.

وزير ارشاد در ادامه گفت کتاب‌های پائولو کوئيلو که تاکنون منتشر شده‌اند موجود است اما وزارت ارشاد به کتاب‌های جديد وی اجازه انتشار نداده است.

پيش از اين سفارت ايران در برزيل، اين خبر را که آثار پائولو کوئيلو در ايران ممنوع اعلام شده است تکذيب کرده بود.

حسينی در پايان سخنان خود گفت: «ما اعلام کرده‌ايم که اگر کسی مؤسسه قرآنی يا مؤسسه فرهنگی هنری داشته باشد يا اگر فردی بخواهد درباره جنگ نرم کتاب بنويسد از او حمايت می‌کنيم به گونه‌ای که امسال به اين گونه کارهای ارزشی ۱۰ ميليارد تومان کمک کرده‌ايم و در بحث جنگ نرم بيش از ۲۰۰ جلد کتاب در حال تهيه است.»

وی از مجلس ايران خواست که در اين راستا بودجه بخش فرهنگی را افزايش دهد.