کارگران خارجی ساکن ليبی گروه گروه با چمدان‌های خود از اين کشور خارج می‌شوند و اتحاديه اروپا برای تحريم‌های جدی عليه دولت قذافی تشکيل جلسه داد.

به گزارش رويترز مناطق مرزی ليبی با مصر و تونس، در شرق و غرب اين کشور، شاهد خروج کارگران خارجی است.

يک و نيم ميليون خارجی در کشور نفت‌خيز ليبی يا کار می‌کنند و يا به سفر می‌روند. يک سوم از جمعيت هفت ميليونی ليبی از آفريقايی‌تبار هستند.

خروج خارجيان از ليبی پس از سخنان تهديدآميز معمر قذافی، رهبر اين کشور در روز گذشته شدت گرفته است.

قذافی روز گذشته گفت که در ليبی می‌ماند و از هواداران خود خواست که در دفاع از او به خيابان‌ها بيايند.

او تهديد به سرکوب بيشتر کرد و گفت «ليبی را خانه به خانه تميز خواهد کرد.»

قذافی اين سخنان را در حالی بيان کرد که از آغاز شورش‌ها در اين کشور نزديک به هزار نفر کشته شده‌اند.

با وجود فراخوان قذافی به طرفداران خود برای راه‌پيمايی در خيابان‌ها، امروز تنها ۱۵۰ نفر در حالی‌که پرچم‌های ليبی و تصاوير قذافی را در دست داشتند، در ميدان سبز طرابلس گرد آمدند.

امروز علی‌رغم درخواست دولت برای از سرگيری زندگی عادی، خيابان‌های طرابلس شبيه به شهری متروکه بود که در آن تنها چند قهوه‌خانه باز بودند.

قذافی در تلاش است تا از گسترش شورش‌ها در کشور به طريق نظامی جلوگيری کند در حالی که به گفته ساکنين شهر بنغازی، شهر برقه، واقع در شرق ليبی نيز به دست مخالفان افتاده است و نظاميان به مردم پيوسته‌اند.

شبکه تلويزيونی اسکای نيوز پايگاه نظامی متروکه‌ای را در توبروک، در صد کيلومتری مرز با مصر نشان داده است.

شهر بنغازی پس از آزادی، شاهد شادی مردم است. در اين شهر ۷۰۰ هزار نفری، جايی که يک هفته پيش شورش آغاز شد، مردم هم به توزيع مواد غذايی می‌پردازند و هم سلاح‌های خود را آماده می‌سازند.
 

بخشی از نيروهای ارتش و ديپلمات‌های ليبی وفاداری خود به قذافی را کنار گذاشته و از مردم حمايت کردند.

بسياری از نمايندگان ليبی در سازمان ملل و پايتخت ‌کشورهای مختلف، رفتار معمر قذافی را محکوم کرده‌اند.

يک روزنامه محلی نوشت خدمه يک هواپيمای جنگی با رد بمباران شهر بنغازی با چتر خود فرود آمده و هواپيمای خود را در جنوب شرقی اين شهر به سقوط داده‌اند.

برخی از نزديکان قذافی، از جمله عبدل فتاح يونس‌العبيدی، وزير کشور و يک مشاور بلندپايه سيف‌ااسلام قذافی، فرزند معمر قذافی، از سمت خود کنار کشيدند.

روز گذشته شورای امنيت سازمان ملل در رابطه با رويدادهای ليبی تشکيل جلسه داد و برخوردهای خشونت‌بار حکومت قذافی را محکوم کرد.

ديويد کامرون نخست‌وزير بريتانيا اظهار اميدواری کرد که امروز قطع‌نامه‌ای در محکوميت صريح استفاده از خشونت تصويب شود.

بر اساس گزارش رويترز، يک چهارم توليد نفت ليبی معلق مانده است. ليبی سومين توليدکننده مهم نفت در آفريقا به‌شمار می‌رود. به همين خاطر امروز قيمت نفت به بالاترين حد خود در دو سال و نيم گذشته رسيد.

امروز برای نخستين بار فرانسه به‌عنوان يک کشور اروپايی خواهان تحريم‌های جدی عليه ليبی شد.
نيکلا سارکوزی، رئيس جمهور فرانسه در اين‌باره گفت: «اميدوارم تا ايجاد شرايط نو در ليبی، روابط اقتصادی، تجاری و مالی با اين کشور به حالت تعليق درآيد.»

اتحاديه اروپا امروز بعد از ظهر در بروکسل در رابطه با اوضاع ليبی به گفت‌وگو نشست. ايتاليا که از دوران استعمار با ليبی روابط تنگاتنگی دارد تاکنون در برابر تصميمات کشورهای ديگر اروپايی مقاومت کرده است اما به نظر می‌رسد پس از سخنان روز گذشته قذافی و شرايط کنونی ليبی در نظرات خود تغيير دهد.