مصدومان آخرین چهارشنبه سال در بیمارستان سوانح و سوختگی مطهری

رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته ایران می‌گوید که هرسال ۱۸۰ هزار نفر در ایران دچار سوختگی می‌شوند. از این تعداد ۳۰ هزار نفر در بیمارستان‌های سوختگی بستری می‌شوند و سه هزار نفر هم فوت می‌کنند. میزان سوختگی در استان‌های محروم به علت استاندارد نبودن محیط زندگی، فقر و اعتیاد، بیشتر از استان‌های دیگر است.

محمد جواد فاطمی در گفت‌وگو با ایسنا گفته سوختگی بیماری‌ای است که برای افرادی با تمکن مالی پایین اتفاق می‌افتد؛ دلیل آن هم این است که سوختگی با استاندارد بودن وسایل گرمایشی، پخت وپز و فیزیک محل زندگی سرو کار دارد. با این وجود استانداردسازی از آموزش نیز اهمیت بیشتری دارد.

با وجود آمار بالای سوختگی در ایران، رییس انجمن بماران سوخته می‌گوید که یکی از مشکلات پیشگیری از ابتلا به سوختگی در کشور، نداشتن آمار درست از تعداد موارد سوختگی است. و نداشتن سیستم ثبت اطلاعات جامع بیماران سوختگی در کشور دلیل این مشکل است و چون هیچ دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستانی آمار خود را به صورت دقیق ثبت نمی‌کند، تمام آمارهایی که اعلام می‌شود تخمینی و براساس اطلاعات جمع‌آوری شده از بیمارستان‌های مختلف است.

رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته، استفاده از وسایل غیراستاندارد در محل زندگی را مهم‌ترین عامل آتش‌سوزی معرفی کرده است. به گفته او، در استان‌هایی که فقر بیشتری وجود دارد مانند سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، مناطقی از خوزستان، استان‌های مرزی و مناطقی که اقلیت‌ها در آنها زندگی می‌کنند، افراد به دلیل محرومیت معمولا از وسایل پخت و پز غیر استاندارد مانند اجاق گازهای بدون ترموکوبل و چراغ‌های شعله‌ای استفاده می‌کنند. چراغ‌های خوراک پزی یا بخاری‌های قطره‌ای و دارای کاربراتور می‌توانند باعث آتش‌سوزی شوند.

بیشتر موارد خودسوزی در استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری و لرستان و مناطق مشابه اتفاق می‌افتد.

خودسوزی در استان‌های محروم: مشکلات روانی ناشی از فقر

محمدجواد فاطمی در گفته‌های خود به خودسوزی افراد در استان‌های محروم هم اشاره کرده و گفته است که مشکلات روانی ناشی از فقر مالی در این مناطق، از شایع‌ترین علل خودسوزی در این استان‌هاست. به گغته رییس انجمن بیماران سوخته، این سوختگی‌ها بسیار فجیع است و درصد بالایی از بدن فرد را گرفتار می‌کند و چون  اغلب با نفت یا بنزین است، در عین حال موارد مرگ و میر هم در آنها خیلی بیشتر است.

اعتیاد را یکی دیگر از عوامل ایجاد آتش سوزی است و درصد قابل توجهی‌ از بیماران در بیمارستان‌های سوختگی را افرادی تشکیل می‌دهند که به علت حالت‌های قبل و بعد از مصرف، باعث ایجاد آتش سوزی می‌شوند.

در استان‌های مرزی به ویژه کرمان و سیستان و بلوچستان، به دلیل شیوع استفاده از مواد مخدر، سوختگی معمولا با درصد بیشتری اتفاق می‌افتد.

با وجود اینکه استان سیستان و بلوچستان آمار سوختگی بالایی دارد، تعداد بیمارستان سوختگی در این استان تنها یک مرکز است. این مرکز در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به شکل یک بخش سوختگی با تعداد اندکی تخت است که امکانات زیادی هم ندارد.

به گفته فاطمی در ایران بیمارستان سوختگی استاندارد وجود ندارد و تمام بیمارستان‌های سوختگی سراسر کشور نیاز به استانداردسازی دارند. تشکیل تیم‌های درمانی مناسب سوختگی و همین طور تهیه و استفاده از پانسمان‌های نوین و روش‌های بیولوژیک سوختگی باید در این بیمارستان‌ها استفاده شود که تقریبا هیچکدام از این بیمارستان‌ها این امکانات را ندارند.

 شیوع سوختگی در پاییز و زمستان، بیشتر است اما اطلاعات کافی درباره این موضوع و روش‌های پیشگیری از آن ندارند. نبودن سیستم‌های اطفای حریق در ساختمان‌ها، نبود آموزش در زمنیه مراقبت از خود در مدارس و برای افراد عادی، از دلایل آمار بالای حوادث سوختگی در ایران است.