مذاکرات وزرای خارجه آمریکا و روسیه برای برقراری آتش‌بس در سوریه و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت محاصره بدون نتیجه ماند.

جان کری و سرگئی لاوروف در مذاکره بر سر آتش‌بس در سوریه به نتیجه‌ای نرسیدند.
جان کری و سرگئی لاوروف در مذاکره بر سر آتش‌بس در سوریه به نتیجه‌ای نرسیدند.

خبرگزاری اینترفاکس، دوشنبه ۱۵ شهریور / ۵ سپتامبر اعلام کرد که دیپلمات‌های روس در اجلاس گروه ۲۰ کشور صنعتی بزرگ جهان در شهر هانگژوی چین می‌گویند سرگئی لاوروف و جان کری، وزرای خارجه روسیه و آمریکا در مذاکرات خود برای دستیابی به آتش‌بس در سوریه به نتیجه‌ای نرسیدند.

منابع آگاه وزارت امور خارجه آمریکا نیز این خبر را تأیید کرده و گفتند آمریکا خواهان آن است که نیروهای سوریه و روسیه حملات هوایی خود به غیرنظامیان را متوقف و راه را برای ارسال کمک‌های انسانی به مناطق تحت محاصره دولت سوریه، از جمله منطقه شرق حلب باز کنند.

خبرگزاری آلمان نوشته است جست‌وجو برای یک رویکرد هماهنگ در قبال جنگ داخلی سوریه همچنان ادامه دارد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روس‌اش در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ درباره بحران سوریه به گفت‌وگو نشستند. این گفت‌وگو بیش از آن‌چه انتظار می‌رفت طول کشید. آن‌ها همچنین درباره اوکراین نیز صحبت کردند.

اوباما پیش از این در کنفرانسی در هانگژو از «اختلافات جدی» آمریکا و روسیه بر سر مسائل سوریه سخن گفته و افزوده بود که این اختلافات همچنان باقی است.

اوباما درهانگژو گفته بود: «اگر روس‌ها نخواهند خشونت و بحران انسانی را کاهش دهند، رسیدن به مرحله بعدی دشوار خواهد بود.» او برقراری آتش‌بس را پیش‌شرط پیشبرد مذاکرات صلح دانسته بود.

از سوی دیگر بر اساس گزارش‌های تلویزیون دولتی سوریه در چندین شهر این کشور حملاتی به تأسیسات نظامی و ساختمان‌های دولتی صورت گرفته است.

برپایه این گزارش‌ها انفجارهایی در شهرهای طرطوس، حمص، حسکه و در حومه دمشق رخ داده است. در این انفجارها احتمالاً چندین نفر کشته و زخمی شده‌اند.

در طول پنج سال جنگ سوریه حدود ۴۰۰ هزار نفر کشته و پنج میلیون نفر آواره شدند.