شورای مدارس عالی ترکیه اعلام کرد که کلیه نیروهای آموزشی دانشگاهی و پژوهشگران اجازه ندارند تا اطلاع ثانوی به خارج از ترکیه سفرهای آموزشی کنند.

دانشگاه استانبول
دانشگاه استانبول

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، شورای مدارس عالی ترکیه چهارشنبه ۲۰ ژوئیه / ۳۰ تیر ضمن اعلام این خبر همچنین از مقامات خواسته است تا دانشگاهیانی که در حال حاضر در خارج از کشور به‌سر می‌برند به کشور فراخوانده شوند. تنها پژوهشگرانی که فعالیت آن‌ها «مطلقاً لازم است» استثنا خواهند بود.

شورای مدارس عالی ترکیه از تمام رؤسای دانشگاه‌ها نیز خواسته است تا به بررسی وضعیت کارکنان خود در مراکز آموزشی و احتمال داشتن ارتباطاتی با جنبش فتح‌الله گولن، مخالف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بپردازند و گزارش‌های خود را تا ۵ اوت / ۱۵ مرداد ارائه دهند.

اردوغان و دولت ترکیه فتح‌الله گولن را عامل اصلی کودتای نافرجام جمعه ۱۵ ژوئیه / ۲۵ تیر می‌دانند.

فتح‌الله گولن که ابتدا متحد اردوغان بود بعدها به یکی از مخالفان او تبدیل شد و در حال حاضر در آمریکا به‌سر می‌برد. در این مدت دولت ترکیه جنبش گولن که به جنبش «حزمت» (خدمت) شهرت دارد را به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناخته است.

دولت ترکیه از آمریکا خواسته است تا گولن را به‌دلیل دست داشتن او در کودتا به ترکیه بازگرداند. گولن اعلام کرده که در این کودتا نقشی نداشته و حاضر است به ترکیه بازگردانده شود.

روز گذشته، سه‌شنبه ۱۹ ژوئیه / ۲۹ تیر شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه مجوز فعالیت ۲۴ شبکه رادیویی و تلویزیونی را لغو و کارمندان آن‌ها را اخراج کرد و وزارت آموزش و پرورش نیز ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر از کارمندان خود را به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام از کار تعلیق کرد.

پاکسازی‌ها گسترده پس از کودتا در ارتش، دستگاه‌های دولتی و دادگستری نیز انجام شده است. حدود ۶۰۰۰ نفر بازداشت شده‌اند که ۱۰۳ تن از آن‌ها ژنرال‌ و دریاسالار ارتش هستند. همچنین دولت هشت هزار و ۷۷۷ نفر از مأموران پلیس و کارمندان دولت، از جمله ۳۰ فرماندار و ۵۲ بازرس را اخراج کرد و فعالیت بیش از ۲۷۰۰ قاضی و وکیل دادگستری به حالت تعلیق در آورد.

از روز کودتا تا کنون دولت ترکیه حدود ۵۰ هزار نفر سرباز، مأمور پلیس، قاضی و آموزگار را بازداشت و یا از کار برکنار کرده است.

ترکیه همچنین سایت ویکی‌لیکس را پس از انتشار حدود ۳۰۰ هزار ایمیل حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم ترکیه مسدود کرد.

در کودتای شامگاه جمعه ترکیه بیش از ۲۶۴ نفر کشته و یک هزار و ۴۰۰ نفر زخمی شدند.

به‌گفته اردوغان در یک مصاحبه تلویزیونی، قرار است امروز چهارشنبه ۲۰ ژوئیه / ۳۰ تیر شورای امنیت ملی تصمیم‌های مهمی اتخاذ کند.