نخستین جلسه دادگاه مهاجمان به سفارت عربستان در تهران برگزار شد. برای ۴۸ نفر از مهاجمان به اتهام «مشارکت در تخریب عمدی اموال سفارت عربستان و اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تجمع غیرقانونی» کیفرخواست صادر شده است. متهم اول پرونده اظهار ندامت کرد و گفت پیشمان است. چون دل آقا شکست.

حمله به سفارت عربستان، شامگاه شنبه ۱۲ دی
حمله به سفارت عربستان، شامگاه شنبه ۱۲ دی

نخستین جلسه دادگاه مهاجمان به سفارت عربستان صبح دوشنبه ۲۸ تیر در شعبه شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کارکنان دولت برگزار شد. قرار بود به اتهامات ۲۱ نفر در این جلسه رسیدگی شود. بررسی اتهامات دیگر متهمان به سه‌شنبه ۲۹ تیر موکول شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داده است که متهم ردیف اول پرونده فردی‌ست ۲۵ ساله، مجرد، از اهالی تهران که زندگی‌اش را از راه خرید و فروش پوشاک می‌گذراند. او اعتراف کرده که از طریق شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های منتسب به سپاه پاسداران از برگزاری تجمع مقابل سفارت عربستان مطلع شده است.

متهم ردیف اول در دفاع از خود گفته است: «احساس کردم برای دادخواهی مردم غزه که عموماً شیعه هستند، اعتراضی باید انجام شود.»

او همچنین اظهار ندامت کرده و گفته است: «نمی‌دانستم تجمع مجوز ندارد. از کار خودم پشیمانم. چون دل آقا شکست.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در فروردین سال جاری خبر داده بود که در ارتباط با تهاجم به سفارت عربستان در مجموع ۱۲۱ نفر دستگیر شده‌اند که از آن میان برای ۴۸ نفر کیفرخواست صادر شده است. در میان این اشخاص چند روحانی هم حضور دارند که به اتهامات آن‌ها در دادسرای روحانیت رسیدگی می‌شود.

متهم ردیف دوم از اهالی تویسرکان و ساکن تهران و کارمند دولت است. او اتهاماتش را نپذیرفت و ادعا کرد که قصد داشته به داروخانه برود که متوجه شده مردم سفارت عربستان را آتش زده‌اند. متهم ردیف دوم از مدافعان حرم بوده است. او ادعا کرده که عضو هیچ حزب و هیأتی نیست.

ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران شامگاه شنبه ۱۲ دی در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر به آتش کشیده شد. در مشهد نیز با این‌که تعداد زیادی از نیروهای انتظامی در برابر کنسولگری عربستان سعودی حضور داشتند گروهی با پرتاب سنگ و مواد آتش‌زا به آن حمله کردند.

حسن روحانی حمله‌کنندگان به اماکن دیپلماتیک سعودی را «نیروهای خودسر» نامید و چنین اقداماتی را «غیرقانونی» و «هتک حیثیت نظام» خواند. او ۸ تیر سال جاری از قوه قضائیه خواسته بود با «عاملان و آمران» قوه قضائیه برخورد کند.

محافل رسانه‌ای و امنیتی اما به‌تدریج تهاجم به سفارت عربستان را مشکوک و حساب شده نامیدند و موضوع را به اطرافیان یک مرجع تقلید تندرو، انگلیسی‌ها، عوامل نفوذی، مخالفان دولت یا ایادی ریاض مرتبط ساختند.

آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی یک ماه پس از حمله به سفارت عربستان این اقدام را «به ضرر کشور و به ضرر اسلام و به ضرر همه» خواند، اما در همان حال هشدار داد که به بهانه تهاجم به سفارت عربستان «جوان‌های انقلابی» مورد تهاجم قرار نگیرند.


در همین زمینه

برای شناسایی عاملان تهاجم به سفارت عربستان مهلت تعیین شد

حمله به سفارت عربستان به «فرقه‌سازان» نسبت داده شد

حمله به سفارت عربستان به «عامل بیرونی» نسبت داده شد

امام جمعه تهران: حمله به سفارت عربستان کار نفوذی‌ها بود

فرمانده نیروی انتظامی: حمله به سفارت عربستان مشکوک است

حمله به سفارت عربستان به “انگلیسی‌ها” نسبت داده شد