دو ماه پس از آغاز حمله نیروهای دولت وحدت ملی لیبی به شهر سرت، پایگاه اصلی گروه «دولت اسلامی» (داعش)، سخنگوی نیروهای دولتی سه‌شنبه ۱۲ ژوئیه / ۲۲ تیر از گلوله‌باران داعشی‌ها و محاصره آن‌ها در مرکز سرت خبر داد.

Sirt-Lybia

به‌گزارش رویترز، داعشی‌ها که از آخرین پایگاه خود دفاع می‌کنند موفق شده‌اند با تک‌تیراندازهای خود و شلیک خمپاره فاصله خود با نیروهای دولتی را حفظ کنند.

رضا عیسی، سخنگوی تیپ مصراته که حمله به سرت را انجام داده است، گفت: «نیروهای ما با استفاده از توپخانه و نیروی هوایی در اطراف مجتمع اوآگادوگو (محل کنفرانس و مقر اصلی داعش) در مرکز سرت به آن‌ها حمله کردند.»

به‌گفته او خودروهای داعش، انبار مهمات و مرکز فرماندهی آن‌ها مورد هدف قرار گرفتند.

در جریان شلیک خمپاره‌ به خط مقدم، یکی از نیروهای تیپ مصراته کشته و ۲۰ نفر از آن‌ها زخمی شدند. همچنین جنازه ۱۳ نیروی داعش نیز پیدا شد.

فرماندهان تیپ مصراته می‌گویند صدها تن از داعشی‌ها در اطراف مجتمع اوآگادوگو، دانشگاه و بیمارستان شهر مستقر شده‌اند.

شمار نیروهای داعش و تعداد جمعیت ساکن در سرت نامشخص است. پیش از این گفته شده بود که یک‌هزار و ۸۰۰ جنگجو، افسر پلیس و مدیر وابسته به داعش بر سرت حکمروایی می‌کنند.

داعش ۲۰۰ کیلومتر نوار ساحلی غرب سرت را در اختیار داشت که هدف حمله نیروهای مصراته، قرار گرفت. این نیروها پس از آن‌که بیش از ۲۰۰ تن از نیروهای خود را از دست داد در حال حاضر به آرامی در حال پیشرفت است.

حمله نیروهای دولتی برای تصرف سرت از روز ۱۲ مه / ۲۳ اردیبهشت آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

در شرق سرت نیز واحدهای ارتش ملی لیبی وابسته به ژنرال خلیفه حفتر علیه داعش می‌جنگند. ژنرال حفتر دولت وحدت ملی به نخست‌وزیری فائز سراج را قبول ندارد.

بیشتر بخوانید: