در پی کشته شدن سه محیط‌بان در مدت ۴۸ ساعت، معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست از ارائه لایحه حمایت از محیط‌بانان به دولت در آینده نزدیک خبر داد.

 معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست
معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست

به‌گزارش خبرگزاری مهر، معصومه ابتکار امروز چهارشنبه ۹ تیرماه، ضمن ابراز تأسف از کشته شدن اخیر سه محیط‌بان گفت: «به‌زودی لایحه‌ای برای بازنگری در شرایط محیط‌بانی در کشور و برخورداری محیط‌بانان از حمایت‌های قانونی و قضایی بیشتر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به دولت جهت طرح در مجلس دهم ارائه خواهد شد.»

در روزهای سوم و چهارم تیرماه جاری سه محیط‌بان در ایران توسط شکارچیان کشته شدند. محمد دهقانی و پرویز هرمزی، دو محیط‌بان در منطقه حفاظت شده گِنُو، واقع در شمال بندرعباس در استان هرمزگان پنج‌شنبه سوم تیر، و منوچهر شجاعی، محیط‌‌بان پارک ملی بمو در شمال شیراز جمعه چهارم تیر با شلیک شکارچیان کشته شدند.

محیط‌بانان تنها زمانی می‌توانند از اسلحه خود به طور مستقیم استفاده کنند که مورد هجوم و در خطر مرگ قرار گرفته باشند و از تیراندازی مستقیم به سمت طرف مقابل منع شده‌اند.

معصومه ابتکار در این‌باره گفت: «برای هیچ دارنده سلاحی، حق تیر مطلق وجود ندارد و محیط‌بانان نیز در این زمینه مستثنا نیستند.»

به‌گفته او، محیط‌بانان نیز به‌عنوان ضابطان قضایی و زیرمجموعه ستاد کل نیروهای مسلح بر اساس قانون نحوه به کارگیری سلاح از آئین‌نامه‌های مشابه با مأموران نیروی انتظامی در بهره‌گیری از سلاح سازمانی خود برخوردار هستند.»

رئیس سازمان محیط زیست ضمن اشاره به اقدامات دولت یازدهم در مورد محیط‌بانان، از جمله آزادی محیط‌بانان محکوم به قصاص، گفت: «هنوز گام‌های مهم دیگری همچون کاهش ساعت کاری، افزایش تعداد نیروهای محیط‌بان در کشور، افزایش تجهیزات و امکانات مورد نیاز همچون هوشمندسازی پایش مناطق و ضرورت حمایت قضایی از محیط‌بانان باید برداشته شود.»

بیشتر بخوانید: