در پی سه هفته درگیری‌های خونین در شهر حلب سوریه و تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی برای بازگرداندن آرامش به این شهر، سرانجام دولت سوریه آتش‌بس ۴۸ ساعت اعلام کرد.

Syria

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه در بیانیه‌ای گفت این آتش‌بس از ساعت یک بامداد روز پنج‌شنبه به مدت ۴۸ ساعت برقرار می‌شود.

از اوایل این هفته آمریکا و روسیه برای احیای آتش‌بسی که از ۲۷ فوریه در سوریه اعلام شده بود اما در هفته‌های اخیر زیر پا گذاشته شد، مذاکراتی را پیش بردند.

در روزهای گذشته جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا چند بار از روسیه خواست تا از نفوذ خود بر رژیم سوریه برای پایان دادن به بمباران‌های حلب استفاده کند.

بیشتر بخوانید: تلاش‌ها برای نجات آتش‌بس همزمان با حملات هوایی جدید به حلب

دولت و اپوزیسیون سوریه در هفته‌های اخیر یکدیگر را متهم به نقض آتش‌بس ماه فوریه در حلب می‌کردند. تنها در یک هفته گذشته دو بیمارستان در حلب هدف حملات هوایی و شلیک خمپاره‌ها قرار گرفتند و ده‌ها نفر در جریان آن کشته و زخمی شدند.

آتش‌بس ۴۸ ساعته جدید همچون آتش‌بس ماه فوریه شامل حال گروه‌های «دولت اسلامی» (داعش) و جبهه النصره نمی‌شود.

تنها ساعاتی پس از آتش‌بس نیمه‌شب گذشته منابع دولتی سوریه از گلوله‌باران مناطقی از شهر حلب توسط گروه‌های مسلح خبر داده‌اند.

با نقض مکرر آتش‌بس در حلب یک هفته پیش استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، نسبت به خطر قطع مذاکرات صلح ژنو هشدار داد و از آمریکا و روسیه خواست تا دست به ابتکار جدیدی برای نجات مذاکرات بزنند.

بیشتر بخوانید: دی میستورا: مذاکرات صلح سوریه در خطر است

از سال ۲۰۱۲ تا کنون دو بار تلاش شد تا از طریق مذاکره در ژنو راه حلی برای بحران سوریه یافت شود اما به نتیجه‌ای نرسید. مذاکرات اخیر ژنو تلاش دیگری در این راه است که با درگیری‌های اخیر حلب ادامه آن زیر سئوال رفته است.

جنگ سوریه پنج سال است که ادامه دارد. بیش از ۲۵۰ هزار نفر در این جنگ کشته شده‌ و ۴,۵ میلیون نفر سوری از کشور خود گریخته‌اند.