اسماعیل قهرمان، رئیس پارلمان ترکیه یکی از پایه‌های اساسی سیاست حکومتی در کشورش را لرزاند. او خواهان حذف سکولاریسم از قانون اساسی ترکیه شد.

اسماعیل قهرمان، رئیس پارلمان ترکیه
اسماعیل قهرمان، رئیس پارلمان ترکیه

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس پارلمان ترکیه که از مسئولان اصلی حزب حاکم «عدالت و توسعه» است در کنفرانسی در استانبول گفت: «ما یک کشور مسلمان هستیم. در نتیجه باید قانون اساسی دینی داشته باشیم.»

اسماعیل قهرمان افزود: «سکولاریسم دیگر نباید نقشی در قانون اساسی ایفا کند.»

مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه سکولاریسم یا جدایی دین از دولت را وارد قانون اساسی این کشور کرد و از آن زمان تا کنون این اصل در قانون اساسی ترکیه باقی مانده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از مدت‌ها پیش در نظر دارد قانون اساسی این کشور را تغییر دهد. او از جمله می‌خواهد اختیارات بیشتری به سمت ریاست جمهوری بدهد. اما در حال حاضر حزب عدالت و توسعه در پارلمان اکثریت لازم برای این اقدام را ندارد.

کمال قلیچ دار اوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون «جمهوری‌خواه خلق» با سخنان اسماعیل قهرمان به‌شدت مخالفت کرد. او گفت اصل سکولاریسم که از سوی آتاتورک در قانون اساسی گنجانده شد مهم است. با این اصل هر کس می‌تواند آزادانه به دین خود عمل کند.

کمال قلیچ دار اوغلو افزود: «هرج و مرج حاکم بر خاورمیانه نتیجه استفاده ابزاری دین در سیاست است.»

اسماعیل قهرمان در آذرماه سال گذشته توانست با ۳۱۶ رأی رئیس پارلمان ترکیه شود. این در حالی بود که اعضای پارلمان ترکیه در دو دور رأی‌گیری برای انتخاب رئیس پارلمان با ناکامی مواجه شده و هیچ یک از نامزدهای مطرح نتوانسته بودند آراء لازم را به‌دست آورند.

حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان ۵۰ درصد کرسی‌های پارلمان ترکیه را در اختیار دارد.

در سال‌های اخیر این حزب قوانین متعددی را به اجرا گذاشته که نقش دین در ترکیه را بیشتر کرده است. از جمله برداشتن ممنوعیت استفاده از حجاب در مدارس و محدود کردن فروش الکل.