ویکتور اوربان، نخست‌وزیر محافظه‌کار مجارستان روز جمعه ۱۱ سپتامبر / ۲۰ شهریور، اتحادیه اروپا را فراخواند تا از مرزهای خود در ترکیه و یونان «دفاع» کند.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان: اروپا باید از مرزهای خود دفاع کند.
ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان: اروپا باید از مرزهای خود دفاع کند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، اوربان پس از نشستی در بوداپست با مانفرد وبر، رئیس فراکسیون محافظه‌کاران پارلمان اروپا، در پیوند با ورود هزاران پناهجو به اروپا، به خبرنگاران گفت: «از آن‌جایی که یونان ظاهراً نمی‌خواهد از مرزهای خود دفاع کند (…) اروپا باید حق این را داشته باشد تا با بسیج منابع انسانی و نگهبانان مرزی به آن‌جا رفته و از مرزهای خارجی یونان دفاع کند.»

او افزود: «اگر یونان توانایی انجام این کار را ندارد ما باید وارد عمل شویم در غیر این صورت مسأله به مجارستان، اتریش و آلمان منتقل خواهد شد.»

از آغاز سال جاری میلادی ۱۷۵ هزار پناهجو پس از پشت سر گذاشتن راهی طولانی از یونان، وارد خاک مجارستان شده‌اند.

بیشتر پناهجویان پس از عبور از یونان وارد مقدونیه و صربستان می‌شوند و از آن‌جا به مجارستان می‌روند، با امید این‌که خود را به اروپای غربی برسانند. یونان و مجارستان جزو منطقه شنگن محسوب می‌شوند اما مقدونیه و صربستان عضو آن نیستند.

مجارستان برای جلوگیری از ورود پناهجویان در طول ۱۷۵ کیلومتر مرز خود با صربستان حصاری از سیم خاردار کشیده است. بوداپست می‌خواهد این طرح سرسختانه خود را که مورد انتقاد کشورهای اروپایی قرار گرفته، روز ۱۵ سپتامبر به اتحادیه اروپا پیشنهاد دهد.

ویکتور اوربان افزود: «صِرف این حقیقت که یونان به تعهدات مشترک (در این زمینه، حفاظت از مرزها) پایبند نیست به مجارستان این اجازه را نمی‌دهد که این کشور هم قوانین شنگن را زیر پا بگذارد.»

مانفرد وبر، رئیس فراکسیون محافظه‌کاران در پارلمان اروپا نیز گفت که «مجارستان تلاش می‌کند به قانون اتحادیه اروپا پایبند باشد». او همچنین گفت ویکتور اوربان «حق دارد تأکید کند که یونان نخستین کشوری‌ست که از امنیت مرزهای خارجی اتحادیه اروپا را حفظ می‌کند».

مانفرد وبر اطمینان داد که «فرونتکس» (آژانس مراقبت از مرزهای اروپا)، نهادهای مالی اتحادیه اروپا، کمیسیون و کل اتحادیه اروپا می‌خواهند به مجارستان کمک کنند.

در همین زمینه:

کشورهای شرق اروپا سهمیه‌بندی اجباری پناهجویان را رد کردند