گارد ويژه زندان اوين، در اولین ساعت بامداد پنجشنبه ۲۵ تير، به شيوه‌ای «نامتعارف و غير معمول» بند هشتم زندان اوين را بازرسی کرد. اين بازرسی‌ها صبح امروز نيز ادامه يافت.

اوین...
همزمان با بازرسی گارد ويژه، رضا انتصاری، از دراويش گنابادی‌ در پی حمله قلبی به بهداری منتقل شد

ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ايران، هرانا گزارش داد که نخستين بازرسی از حدود ساعت ۱۲ بامداد پنجشنبه آغاز شد و تا ساعت يک بعد از نيمه شب ادامه داشت. گارد ويژه در جريان تفتيش زندانيان را به راهروهای بند برد و سپس وسايل آنها را وارسی کرد.

بنابر اين گزارش، شماری از زندانيان سياسی نسبت به اين عمل گارد زندان اعتراض کرده‌اند.

همزمان با وارسی گارد ويژه، رضا انتصاری، از دراويش گنابادی‌ محبوس در بند هشت، به سبب حمله قلبی به بهداری زندان اوين منتقل شد.

بازرسی‌ها ادامه دارد

در دومين مرحله از بازرسی بند هشت، صبح پنجشنبه ۲۵ تير، گارد ويژه زندان مجدداً به تفتيش وسايل و اتاق‌های زندانيان دست زده است.

اين دور از بازرسی‌ها نيز با اعتراض شماری از زندانيان روبرو شده است.

بر اساس گزارش هرانا، علاوه بر بند هشت، نيروهای گارد ويژه سالن ۱۲ بند هفت زندان اوين را نيز مورد بازرسی قرار دادند.

اين بند محل نگهداری برخی از زندانيان سياسی است. هنوز جزئيات بيشتری از اين حادثه منتشر نشده است.

فروردین‌ماه سال گذشته نیز در جریان یورشی که مأموران وزارت اطلاعات ایران، اطلاعات سپاه پاسداران و بیش از ۱۰۰ نفر از سربازان گارد سازمان زندان‌ها به بند ۳۵۰ اوین انجام دادند، بیش از ۳۰ زندانی سیاسی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و گروهی از آن‌ها به سلول‌های انفرادی منتقل شدند. در آن زمان حمله مأموران پس از آن صورت گرفت که زندانیان نسبت به آن‌چه «برنامه خشن بازرسی» گزارش شده بود اعتراض کردند. این بازرسی بیش از پنج ساعت به طول انجامیده بود و زندانیان تنها به سرودخوانی پرداخته بودند.

بیشتر بخوانید: بیش از ۲۳ سال زندان برای معترضان به حمله به بند۳۵۰ اوین