در پاسخ به یورش اسلامگرایان به شهر حلب در شمال سوریه، روز جمعه ۳ ژوئيه / ۱۲ تير نیروهای دولتی سوریه مواضع این گروه‌ها را در این شهر و اطراف آن هدف بمباران‌های خود قرار دادند.

حلب پیش از آغاز جنگ قطب اقتصادی سوریه بود. اکنون ویرانه‌ای از آن باقی مانده است.
حلب پیش از آغاز جنگ قطب اقتصادی سوریه بود. اکنون ویرانه‌ای از آن باقی مانده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز جمعه اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش سوریه به‌طور مداوم مواضعی را که در حلب توسط شورشیان تسخیر شده بود بمباران کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع نظامی سوریه از پیشروی این ارتش و عقب‌نشینی شورشیان نوشته و گفته است تلفات سنگینی به نیروهای اسلامگرا وارد شده است.

جنگجویان «جبهه النصره»، شاخه القاعده در سوریه به‌همراه گروه‌های مختلف اسلامگرا، در ساعات نخست روز جمعه یورش جدیدی را برای تصرف بخش غربی حلب که در دست رژیم سوریه است، آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: تهاجم اسلامگرایان به شهر حلب در شمال سوریه

نبرد برای کنترل این شهر بزرگ در شمال سوریه که پیش از آغاز جنگ قطب اقتصادی این کشور بود، از تابستان سال ۲۰۱۲ شروع شد و در طول این مدت شدت گرفت.

از آن‌جا که نیروهای دولتی سوریه چندین بار تلاش کردند حلب را از تصرف شورشیان خارج کنند اما هر بار شکست خوردند، از جمله در ماه فوریه سال جاری میلادی، شورشیان بر حملات خود به مناطقی که در دست نیروهای دولتی است از آغاز ماه آوریل شدت بخشیدند و در روزهای اخیر پیشروی کردند.

همزمان با شدت درگیری‌ها در این منطقه دولت ترکیه نیروهای خود در مرز سوریه را بیشتر کرد. با این حال احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه گفته است دخالت فوری در خاک سوریه را مد نظر ندارد.

اگر حلب به‌طور کامل به تصرف شورشیان در آید، رژیم اسد ضربه مهلکی خواهد خورد و نفوذ دولت که هنوز از دمشق تا مدیترانه امتداد دارد، ریزش جدی می‌کند. در حال حاضر غرب سوریه در کنترل دولت اسد قرار دارد و سایر نقاط بین گروه‌های مختلف شبه‌نظامی تقسیم شده‌اند.