عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، از تلاش هیأت دولت برای تدوین و تصویب لایحه استانی‌شدن انتخابات و ارائه آن به مجلس خبر داد.

عبدالرضا رحمانی فضلی
عبدالرضا رحمانی فضلی

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رحمانی فضلی اظهار امیدواری کرده است که لایحه دولت در این رابطه تا زمان برگزاری انتخابات مجلس تعیین و تکلیف شود. به گفته این مقام مسئول لایحه دولت درباره انتخابات مجلس، جامع‌تر و کامل‌تر از طرح مجلس در مورد استانی شدن انتخابات پارلمان است.

به گفته وزیر کشور ایران سعی شده است که لایحه استانی شدن انتخابات هم‌راستا با سیاست‌های کلی تدوین شده انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد.

رحمانی فضلی با اعلام اینکه وزارت کشور و دولت هماهنگی‌های لازم را با مجلس برای تدوین لایحه انتخابات انجام داده است، از مشارکت اعضای کمیسیون شوراهای مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس و برخی از نمایندگان در تدوین این لایحه خبر داد.

به گفته رحمانی فضلی «دولت نسبت به طرح اولیه استانی شدن انتخابات مجلس مخالف بود، اما سپس اصلاحاتی در این بخش صورت گرفت که در نهایت نظر دولت به آن مثبت شد.»

بیشتر بخوانید: کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس تصویب شد

همچنین سخنگوی وزارت کشور از رایزنی این وزارتخانه با شورای نگهبان برای تغییر در شیوه برگزاری انتخابات خبر داد و گفت: «در صورت موافقت شورای نگهبان شاهد تغییراتی در شیوه برگزاری انتخابات خواهیم بود.»

Hossein-Ali-Amiri-2

به گزارش خبرگزاری مهر، حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور ایران گفت برخی از مدیران وزارت کشور در سطح استاندار و معاون استاندار برای شرکت در دهمین دوره انتخابات مجلس استعفا داده‌اند و در این زمینه «تاکنون وزیر کشور با استعفای استاندار قم و معاون سیاسی این استانداری موافقت کرده است.»

به گفته سخنگوی وزارت کشور طبق قانون، داوطلبان شرکت در انتخابات می‌توانستند تا سوم تیرماه استعفاهای خود را تقدیم کنند و وزیر کشور نیز طبق حق قانونی می‌تواند با این استعفاها مخالفت و یا موافقت کند که هنوز نظر وزیر در مورد استعفاهای دیگر اعلام نشده است.

سخنگوی وزارت کشور  همچنین گفت «هرگونه تغییر در شیوه برگزاری انتخابات نیاز به موافقت شورای نگهبان به‌عنوان ناظر قانونی انتخابات دارد».

پیشتر تمام طرح‌های قبلی برای استانی کردن انتخابات مجلس با ایراد‌های چون «مغایرت با موازین شرع» یا «مغایرت با قانون اساسی» از سوی شورای نگهبان رد شده‌اند.