مراسم گرامیداشت روز کارگر در استانبول با خشونت پلیس همراه شد. تلاش تظاهرکنندگان برای ورود به میدان تقسیم با پرتاب گاز اشک‌‌آور و هجوم ماموران امنیتی ناکام ماند.

Istanbul 1 may

گردهمایی روز کارگر در استانبول با وجود روند مسالمت‌آمیز آن در ساعات نخست، به خشونت گرایید. پلیس با ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور به مصاف حاضران رفت و تجمع‌کنندگان نیز با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به ماموران واکنش نشان دادند.

شهود این درگیری گزارش داده‌اند که رویارویی تظاهرکنندگان و ماموران امنیتی پس از ممانعت پلیس از ورود مردم به میدان تقسیم آغاز شد. منتقدان دولت ترکیه پس از ناکامی حضور در میدان تقسیم، به سوی پلیس سنگ و کوکتل مولوتف پرت کردند و سنگرهای ایجاد شده را به آتش کشیدند.

رسانه‌های ترکیه به نقل از محافل دولتی، از حضور دستکم ۱۰هزار مامور پلیس در تظاهرات روز کارگر و دستگیری ۱۳۶ نفر در تجمعات استانبول خبر داده‌اند. از محله بشیکتاش استانبول نیز خبر ناآرامی و درگیری با پلیس منتشر شده است.

TURKEY-MAY1-PROTEST-LABOUR

قبل از بروز خشونت، تظاهرات اول ماه مه در استانبول نزدیک یک ساعت با مسالمت پیش رفته بود. درگیری پس از شکست چانه‌زنی سازمان دهندگان روز کارگر و سندیکاها با ماموران پلیس برای کسب مجوز ورود به میدان تقسیم آغاز شد. این میدان از تابستان ۲۰۱۳ و تظاهرات جوانان و مخالفان اردوغان در آن، جنبه نمادین پیدا کرده و پلیس به شدت مانع تجمع منتقدان دولت در حوالی آن می‌شود.

برای سندیکاهای ترکیه حضور آزادانه در میدان تقسیم در روز کارگر، امری حیثیتی و ارزشی است. در اول ماه مه سال ۱۹۷۷، افراد ناشناسی به سوی کارگران تظاهرکننده در این میدان آتش گشودند و ۳۴ نفر از حاضران را به قتل رساندند. مسئولان این کشتار هنوز شناسایی نشده‌اند.