وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ايران می‌گويد ۴۰۰ ميليارد تومان بودجه برای افزايش نرخ باروری اختصاص داده است.

kudak-poul

محمد اسلامی، معاون فنی دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ايرنا) گفت اين بودجه با هدف افزايش جمعيت، در «درمان ناباروری، زيرپوشش بيمه قراردادن داروهای ناباروران و کاهش هزينه‌های آن‌ها» هزينه می‌شود.

به گفته اسلامی، وزارت بهداشت تأکيد دارد در صورتی که خانواده‌ها «شرايطش» را داشته باشند، از تک‌فرزندی به فرزندآوری بيشتر ترغيب شوند.

نرخ باروری کنونی در ايران ۱.۸ و در جهان ۲.۱ کودک به ازای هر مادر است.

اسلامی ماه گذشته گفته بود وقتی ميزان باروری جمعيت يک کشور زير دو باشد يک تهديد برای آن جامعه به‌شمار می‌آيد.

به‌گفته اين مقام وزارت بهداشت «مرگ‌ومير مادران، افزايش طلاق، بالا رفتن سن ازدواج، تک‌فرزندی در ‌خانواده‌ها و انجام بارداری پُرخطر در سنين زير ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال و فرزندآوری زوجين بعد از پنج تا شش سال بعد از ازدواج» از جمله دلايل کاهش جمعيت در ايران است.

وی می‌گويد: «ممانعت از بچه‌دار شدن بسياری از زوجين بعد از ازدواج، چالش سياست‌های جمعيتی به‌شمار می‌رود.»

چندی پيش محمد ناظمی اردکانی، رئيس سازمان ثبت احوال گفته بود که ۳۳ درصد از زوج‌ها در ايران «تمايل به نداشتن فرزند و يا تک‌فرزندی دارند.»

به گفته وی در ايران هم‌اکنون «شيب ولادت کاهش يافته، شيب فوت افزايش، شيب ازدواج کاهش و شيب طلاق هم افزايش يافته است و جامعه به سمت کاهش جمعيت می‌رود.»

اجرای سياست‌های افزايش جمعيت در ايران سرعت بيشتری گرفته است. سياست‌های جمعيتی در ايران در پی سخنرانی آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ايران در جمع گروهی از مردم شهر بجنورد به‌طور کلی تغيير يافته است.

علی خامنه‌ای، ۱۹مهرماه سال گذشته در سخنانی موضع‌گيری سال‎های قبل خود در مورد کنترل جمعيت در ايران را اشتباه خوانده و از خداوند خواسته بود او را به خاطر اين سياست ببخشد.

به دنبال مخالفت رهبر حکومت ايران با ادامه سياست‌های کنترل جمعيت٬ وزارت بهداشت بودجه‌ مرتبط با اين سياست را قطع کرده است و به جای آن طرح‌های تشويق به باروری به‌سرعت در حال طراحی و اجرا هستند.