روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در شماره روز جمعه ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) خود از پاسخ رهبر جمهوری اسلامی ایران به نامه‌ ماه اکتبر رئیس جمهوری آمریکا خبر داده است. اوباما در آن نامه خواهان همکاری دو کشور در نبرد علیه گروه “دولت اسلامی” (داعش) در صورت رسیدن به توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران شده بود.

obama Khamenei

وال‌استریت ژورنال به نقل از یک دیپلمات ایرانی که نام او را ذکر نکرده است، نوشته که نامه محرمانه خامنه‌ای به اوباما محترمانه است اما او در آن چیزی را متعهد نشده است.

پیش از این علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، به پاسخگویی به نامه اوباما اشاره کرده بود. او در یک نشست سیاسی در اواخر آبان‌ماه گفت که به برخی نامه‌های باراک اوباما که عمدتاً پیرامون برنامه اتمی ایران بوده، پاسخ داده شده است. او توضیح نداد پاسخ‌دهنده به اوباما چه مقامی بوده است.

وال‌استریت ژورنال نوشته که یک مقام ارشد کاخ سفید از تأیید وجود پاسخی از طرف رهبر ایران به نامه اخیر رئیس جمهور آمریکا خودداری کرده است. در همین حال به گزارش این روزنامه آمریکایی جزئیات بیشتری از نامه‌ای فاش شده که علی خامنه‌ای در سال ۲۰۰۹ به اوباما نوشته است. مضمون اصلی این نامه انتقاد از سیاست آمریکا در قبال ایران در ۶۰ سال اخیر بوده است. به نوشته وال‌استریت جورنال برداشت یک دیپلمات ارشد سابق آمریکا از این نامه این بوده که در آن برای ادامه گفت‌وگو “در باز گذاشته شده است.”

در دوره اخیر پس از آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی، گفت‌وگویی علنی بین دو دولت ایران و آمریکا از طریق دیدارهای وزیران خارجه دو کشور، محمدجواد ظریف و جان کری، پیش می‌رود. دیدارها در چارچوب نشست‌های ایران و قدرت‌های جهانی برای حل مسئله اتمی ایران انجام می‌شود. جناح مدافع دولت روحانی از این دیدارها دفاع کرده و در برابر انتقادهای “دلواپسان” که محافظه‌کاران افراطی هستند، تأکید می‌کند که همه چیز طبق خطی که آیت‌الله خامنه‌ای ترسیم کرده، پیش برده می‌شود.