گروهی از «دانشجویان بسیجی» بعد از ظهر دوشنبه ۲۹ دی در برابر سفارت فرانسه در تهران جمع شدند تا به حمایت دولت‌های غربی از اقدام نشریه شارلی ابدو اعتراض کنند. خبرگزاری فارس گزارش داد که حاضران با شعارهای «مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر انگلیس»، خواستار اخراج حامیان تروریسم بودند.

خبرگزاری تسنیم نوشت تجمع‌کنندگان با شعارهایی چون «مرگ بر هتاکین» و «داعش، شارلی پیوندتان مبارک» خواستار پیگیری اهانت به پیامبر اسلام از سوی وزارت خارجه شدند. تعداد حاضران در این تجمع اعلام نشده است.

احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس در این جمع سخنرانی کرد و با انتقاد از سکوت وزارت خارجه نسبت به «اهانت صورت گرفته به پیامبر اسلام» گفت: «حمله به روزنامه فرانسوی ثمره کار خود غربی‌هاست. آیا اهانت صورت گرفته حتی یک آه نیز نمی‌خواست؟ رفتاری که شما انجام دادید خوش‌آیند نبود.»

Charlie-Hebdo-2

این تجمع با مجوز قانونی برگزار شد. ناصر آراسته، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی صبح دوشنبه گفته بود: «تمامی مراحل قانونی برای اخذ مجوز جهت برگزاری این تجمع از روزهای گذشته انجام شده و روز یک شنبه مجوز برگزاری این تجمع در برابر سفارت کشور فرانسه صادر شد.»

این در حالی است که در روزهای گذشته تلاش برای برگزاری تجمع در حمایت از قربانیان حادصه تروریستی پاریس و محله شارلی ابدو با ممانعت ماموران امنیتی روبه رو شد و از جمله این نیروها مانع برگزاری تجمعی شدند که جمعی از روزنامه‌نگاران ایرانی بنا داشتند در مقابل انجمن صنفی تعطیل شده روزنامه‌نگاران ایرانی شکل دهند.

در روزهای گذشته موج حملات مقامات رسمی و محافظه‌کاران نسبت به وقایع روزهای گذشته در اروپا به ویژه کاریکاتور جدید مجله شارلی ابدو افزایش یافته است.

در جریان این واکنش‌ها، روزنامه مردم امروز به دلیل انتشار عکسی با تیتر «من شارلی هستم»، از زبان جورج کلونی بازیگر سینما، توقیف و لغو امتیاز شد.

همچنین، جمعی که خود را اصحاب رسانه معرفی کرده‌اند با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام انزجار از اعمال تروریستی در همه جای دنیا، توهین به پیامبر مسلمانان را محکوم کردند.

روز جمعه گذشته گروهی از شرکت‌کنندگان در نماز جمعه نیز در اعتراض به کشیده شدن کاریکاتور پیامبر مسلمانان تظاهرات کردند و آیت‌الله موحدی کرمانی امام جمعه تهران، این کاریکاتور‌ها را جرم دانست.