۱۳۵ روزنامه‌نگار ايرانی در نامه‌ای به حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران از اين‌که او در مصاحبه‌ با سی‌ان‌ان، واقعيت وجود روزنامه‌نگاران زندانی در ايران را انکار کرده، انتقاد کردند و از او خواستند در وضع فعلی روزنامه‌نگاران زندانی و رسانه‌های این کشور تغيير ايجاد کند و از «انکار واقعيت و پاک کردن صورت مسأله» بپرهيزد.

حسن روحانی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته بود: فکر نمی‌کنم فردی به خاطر روزنامه‌نگاری يا فعاليت رسانه‌ای دستگير شده باشد.
حسن روحانی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته بود: فکر نمی‌کنم فردی به خاطر روزنامه‌نگاری يا فعاليت رسانه‌ای دستگير شده باشد.

در اين نامه که روز پنج‌شنبه ۱۰ مهر منتشر شده، روزنامه‌نگاران حسن روحانی را به «اصلاح گفته‌های نادرستش» و عمل به وعده‌هايش در مورد رسانه‌ها فرا خوانده‌اند.

حسن روحانی در رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته و همچنين پس از آن وعده داده بود که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بازگشايی می‌شود و محيطی امن برای رسانه‌ها فراهم خواهم شد.

با اين حال تاکنون تلاش و پيگيری‌های هيأت مديره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران برای بازگشايی اين تشکل صنفی به جايی نرسيده است. در همين حال در يک سال گذشته شماری از روزنامه‌نگاران بازداشت و زندانی و چند نشريه و روزنامه نيز توقيف شده‌اند.

روزنامه‌نگاران امضاکننده اين نامه، سخنان حسن روحانی را در رد وجود روزنامه‌نگار زندانی در ايران، يادآور رويه «تحريف و انکار واقعيت» دانسته‌اند که روحانی خود پيشتر منتقد اين رويه بوده است.

اين ۱۳۵ روزنامه‌نگار می‌گويند که «انکار وجود روزنامه‌نگاران زندانی را که با دخالت نهادهای امنيتی و به شکلی غيرقانونی، زندانی شده و از حقوق قانونی، حرفه‌ای و انسانی خود محروم شده‌اند، توجيه‌پذير نمی‌دانند.»

حسن روحانی هفته گذشته در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته بود: «فکر نمی‌کنم فردی به خاطر روزنامه‌نگاری يا فعاليت رسانه‌ای دستگير شده باشد.»

اين در حالی است که ده‌ها روزنامه‌نگار زندانی در ايران در حبس هستند و به گفته فدراسيون جهانی روزنامه‌نگاران، ايران «يکی از بدترين زندانبانان روزنامه‌نگاران در جهان است.»

امضاکنندگان نامه در انتهای بیانیه خود خطاب به حسن روحانی نوشته‌اند: «کمترین انتظار ما از شما، اصلاح این گفته‌ نادرست و تلاش در جهت تحقق وعده‌هایی است که در مورد رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران مطرح کرده‌اید.»

رونوشت نامه ۱۳۵ روزنامه‌نگار ايرانی به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران، انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و انجمن بين‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) ارسال شده است.

ايران با ۶۵ روزنامه‌نگار و شهروند وب‌نگار زندانی، يکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای و بزرگ‌ترين زندان جهان برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زن به شمار می‌رود.

اين کشور همچنين در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١۴، از ميان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ قرار دارد.