بر اساس گزارش تازه سازمان ملل، سمیرا صالح ال نعیمی وکیل و فعال حقوق بشر در شهر موصل عراق، بخاطر یادداشتی که در فیسبوک خود نوشته بود توسط گروه داعش در میدان مرکزی شهر تیرباران شد.

Samira-Saleh-Al-Naeimi

ال نعیمی در فیسبوک خود از نابودی مکان‌های تاریخی- مذهبی شهر موصل توسط دولت اسلامی (داعش) انتقاد کرده بود. پس از این انتقاد هفته پیش مردان مسلح به خانه ی ال نعیمی هجوم بردند و او را دستگیر کردند.

به گفته گزارشگران سازمان ملل، سمیرا صالح ال نعیمی که وکیل و مادر سه فرزند است به مدت پنج روز تحت شکنجه های شدید قرار گرفت اما حاضر نشد از انتقاد خود ابراز پشیمانی کند و پوزش بخواهد. وی در دادگاهی که توسط داعش برای وی برگزار شد، به دلیل آنچه برگشت از دین اسلام نامیدند، گناهکار شناخته شد و در یکی از میدان های مرکزی شهر موصل تیرباران شد.

روز سه شنبه 23 سپتامبر (1 مهر) «مرکز خلیج برای حقوق بشر (GCHR)» که یک سازمان مستقل است و در زمینه حقوق بشر در کشورهای حاشیه خلیج فارس و یمن فعالیت می کند، اعلام کرد که ال نعیمی که فعال حقوق بشر شناخته شده‌ای است، توسط مردان نقابدار تیرباران شد.

دو منبع موثق به گزارشگران گفته اند که به خانواده ال نعیمی اعلام شد که به محل نگهداری جنازه ها مراجعه کنند و جنازه وی تحویل بگیرند. به گفته این منابع آثار شکنجه بر روی بدن سمیرا صالح ال نعیمی کاملاً مشهود بود.

نیکولای ملادنوف، فرستاده سازمان ملل درعراق شکنجه و اعدام ال نعیمی را «خوی ننگین» داعش دانست که با «نفرت، نهلیسم و بربریت» ترکیب شده است و حرمت انسانی را تابود می کند.

به گفته حنا ادور، فعال حقوق بشر عراقی در هفته گذشته دست کم پنج زن که مانند ال نعیمی فعال سیاسی بودند توسط داعش در شهر موصل اعدام شده‌اند. ادوار می‌گوید تنها زنان نیستند که هدف قرار گرفته‌اند بلکه هر کسی تنها با یک رای به مرگ محکوم می‌شود “و این خوفناک است”.