یک ساختمان مسکونی ۲۳ طبقه در پیونگ یانگ فرو ریخته که محل زندگی دستکم ۹۳خانوار بوده است.  احتمال می‌رود ده‌ها نفر قربانی ریزش این برج شده باشند، اما به دلیل انسدادهای ارتباطی در کره شمالی، هنوز اخبار دقیق‌تری از سانحه در دست نیست.

Nordkorea
وزیر امنیت کره شمالی در محل سانحه – عکسی از برج فرو ریخته وجود ندارد.

به گزارش رویترز، ریزش برج روز سه‌شنبه ۱۳ مه اتفاق افتاده، اما خبر آن روز شنبه ۱۷ مه و پس از اعلام موضع مقامات کره شمالی به بیرون درز کرد.

دولت کره شمالی در اقدامی کم‌سابقه، این اتفاق را «مصیبتی غیرقابل تصور» خوانده و با بازماندگان قربانیان اعلام همدردی کرده است.

وزیر امنیت کره شمالی روز شنبه، ۱۷ مه، با عذرخواهی از قصور مسئولان در تامین ایمنی ساختمان، اذعان کرد که نظارت لازم بر پروژه ساخت و ساز این برج انجام نگرفته بود.

با این همه، میزان قربانیان و مجروحان روشن نیست. در کره شمالی تنها گفته می‌شود که ریزش برج با مرگ تعدادی همراه بوده است.

این ساختمان نیمه‌تمام بوده و کارگران در زمان سانحه همچنان مشغول کار در آن بوده‌اند.

روز شنبه، ۱۷ مه، اعلام شد که عملیات نجات افراد از زیر آوار نیز متوقف شده است.

اقامت در خانه‌های در دست ساختمان، امری معمول در کره شمالی است. پیونگ یانگ به دلیل امکاناتی چون تامین برق، دسترسی به مواد غذایی و  خدمات شهری، موقعیت بهتری نسبت به سایر شهرهای کره شمالی دارد و عمدتا محل سکونت قشر سیاسی نزدیک به حزب حاکم است.

خانواده‌هایی که مایل به زندگی در پایتخت هستند، در بسیاری موارد برای از دست ندادن فرصت، به بناهایی نقل مکان می‌کنند که هنوز آماده سکونت نیستند.

پیونگ یانگ دو میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد.