VLPME02

سه‌شنبه، ۱۲شهریور (۳ سپتامبر) مدیر موزه‌ای در سن پترزبورگ در روسیه به دلیل به نمایش گذاشتن دو اثر نقاشی طنزآمیز و انتقادی از ولادیمیر پوتین و دیمیتری مدودف، رئيس‌جمهور و نخست‌وزير روسيه، بازداشت شد.

خبرگزاری اینترفاکس گزارش داد که تاتیانا تیتوآ، مدیر موزه سن پترزبورگ، شب گذشته در حالی که دو تابلوی انتقادی از ولادیمیر پوتین با مایه‌های طنزآمیز را به دیوار موزه‌اش می‌آویخت، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. در این دو تابلو پوتین و مدودف با لباس زیر زنانه تحریک‌آمیز نشان داده شده‌اند.

آلکساندار دونسکوی، مسئول نمایشگاه “حاکمان” و یکی از همکاران تانتیانا تیتوآ به خبرگزاری اینترفاکس گفت که پس از بازجویی از مدیر موزه سن پترزبورگ، تاتیانا تیتوآ صبح امروز آزاد شد. هنوز نیروهای امنیتی درباره این خبر اظهار نظر نکرده‌اند.

افزون بر دو تابلویی که پوتین و مدودف را با لباس زیر زنانه نشان می‌دهد، سه تابلوی دیگر هم توسط نیروهای امنیتی مصادره شدند.

نقاشی که این آثار را آفریده کنستانتین آلتونین نام دارد. او شبانه از مسکو گریخت و اکنون وارد پاریس شده و از فرانسه تقاضای پناهندگی سیاسی کرده است.

قرار بود که این آثار همزمان با برگزاری نشست سران ۲۰ کشور صنعتی در سن پترزبورگ در نمایشگاهی به نام “حاکمان” در موزه این شهر به نمایش درآیند.

نشست سران ۲۰ کشور صنعتی ششم سپتامبر در سن پترزبورگ برگزار می‌شود. این نشست در سایه بحران سوریه قرار دارد.