در پاسخ به پرسش زمانه در مورد صف‌بندی‌های سیاسی وایدئولوژیک در خصوص احتمال وقوع یک جنگ فراگیر میان ایران و اسرائیل فرج سرکوهی، نویسنده و منتقد مسائل اجتماعی،‌ فرهنگی و سیاسی، رویکرد جریان‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی را واکاوی می‌کند و توضیح می‌دهد چرا در شرایطی کنونی هیچ کدام از طرفین درگیر در جنگ، یعنی راست افراطی اسرائیل و تندروان اسلام‌گرای فلسطینی و حزب الله لبنان، نیروهایی قابل دفاع نیستند.

فرج ‌سرکوهی به طور مشخص به آن دسته از جریان‌های سیاسی همچون سلطنت‌طلبان می‌پردازد که دچار این توهم اند که فرود بمب‌های اسرائیلی بر خاک ایران می‌تواند زمینه شورش مردم و به قدرت رسیدن آنها را فراهم کنند. سرکوهی می‌گوید که آنها در این خیال هستند که می‌توانند نقشی مشابه سوسیال دموکرات‌ها در روسیه در جریان جنگ بزرگ بازی کنند، در حالی‌که نه رابطه ارگانیکی با جامعه ایران دارند و نه سازماندهی و نیروی وسیعی. وانگهی، اکثر مردم ساکن ایران مخالف جنگ هستند و حمله نظامی به ایران ضربه شدیدی به مبارزات صنفی و جنبش دموکراتیک در داخل کشور خواهد زد.

Ad placeholder

از سوی دیگر، سرکوهی تصریح می‌کند جنبش صلح برای آنکه در دام صلح‌طلبی انتزاعی نیفتد، باید همبسته و همراه با مبارزه علیه جمهوری اسلامی و خواست گذر مطلق از آن باشد.

پاسخ فرج سرکوهی را ببینید:‌